Nya mindre Alvedon Novum - snabb smärtlindring för fler

Nu lanseras en ny uppdaterad Avedon Novum för snabb smärtlindring av bland annat huvudvärk och kroppsvärk. Den uppdaterade värktabletten innehåller inget natrium, är mindre vilket gör den lättare att svälja och har en brytskåra som gör den delbar för lägre dos. Egenskaper som gör den lämpad för fler.

Den uppdaterade versionen av Alvedon Novum bygger på den unika och patenterade Optiozorb-teknologin, som består av de tre huvudingredienserna alginsyra, kalciumkarbonat och krospovidon som tillsammans bidrar till en snabbare upplösning av tabletten i mag- och tarmkanalen.

Resultatet är en mindre tablett som är lättare att svälja. Tabletten har också en brytskåra, så att den enkelt och säkert kan delas för att halvera dosen. Nya Alvedon Novum är också helt fri från natrium vilket gör den till ett lämpligt smärtlindringsalternativ för personer som behöver äta en saltfattig kost. Cirka 1, 8 miljoner svenskar uppskattas idag lida av högt blodtryck och behöver se över sitt dagliga saltintag.[1]

– Som branschledande inom smärtlindring med Alvedon i Sverige arbetar vi hela tiden med utveckling och forskning utifrån konsumentens behov för att hjälpa fler människor vid värk och smärta. Nu kan vi stolt presentera den patenterade Optizorb-teknologin som uppdaterar Alvedon Novum och gör den lämplig för fler, säger Helena Olin, Senior Brand Manager, GSK Consumer Healthcare i Sverige.

Snabb smärtlindring viktigast
Alvedon Novum, där smärtlindringen börjar redan inom 15-20 minuter används idag främst vid tillfällig huvudvärk och kroppsvärk såsom rygg- och nackvärk, två smärtområden som båda tillhör de mest utbredda i Sverige. Varannan person har haft huvudvärk någon gång de senaste sex månaderna och 45 procent har haft ryggvärk, enligt en undersökning utförd av United Minds på uppdrag av GSK. Nästan hälften av de tillfrågade (47 procent) anser att snabb effekt är viktigaste vid smärtlindring av kroppsvärk.[2]

Samtidigt med lanseringen uppdateras även Alvedon Novums förpackningsdesign med en tydligare blå förpackning för att skapa en enhetlighet och starkare igenkänning till varumärket Alvedon.

Nya Alvedon Novum ersätter den befinliga produkten och kommer säljas på apotek samt onlineapotek från vecka 8 2022.

Bilder kan laddas ner här.

För mer information vänligen kontakta:
Daniel Wahlström, presskontakt GSK,

daniel.wahlstrom@primegroup.com

Om undersökningen:

Undersökningen genomfördes av analys- och strategiföretaget United Minds, på uppdrag av Alvedon, under våren 2021. Totalt genomfördes 1 014 intervjuer under perioden 8-12 april 2021 hos ett representativt urval av den svenska befolkningen med avseende på kön, ålder och geografi. Enkäten distribuerades och genomfördes digitalt med hjälp av webbpaneler genom panelföretaget CINT.

Alvedon Novum 500 mg filmdragerade tabletter är ett receptfritt smärtlindrande och febernedsättande läkemedel med paracetamol. Högre doser än de rekommenderade medför risk för mycket allvarlig leverskada. Läkare ska kontaktas om symtomen försämras eller inte förbättras inom 3 dagar vid feber och 5 dagar vid smärta. Använd inte Alvedon till barn under 12 år i mer än 2 dygn om inte läkare förskrivit annat. Läs bipacksedeln noga. GlaxoSmithKline Consumer Healthcare ApS, se.gsk.com. Varumärken ägs av eller licensieras till GSK. ©2022 GSK- koncernen eller dess licensgivare. PM-SE-ALV-21-00144. 2021/12.

Om GSK
GSK är ett av världens ledande forskande hälso- och läkemedelsföretag. Målet är att forska fram och utveckla mediciner som bidrar till att människor kan vara mer aktiva, må bättre och leva längre. Globalt har GSK omkring 100 000 anställda och är ett av de läkemedelsbolag som investerar mest i forskning och utveckling. I Sverige har GSK ca 150 anställda som arbetar med kliniska prövningar, marknadsföring och försäljning av egenvårdsprodukter, läkemedel och vacciner.

Inom smärtbehandling tillverkar och marknadsför GSK Consumer Healthcare produkter under varumärkena Alvedon. Mer information finns på www.gsk.com/sv-se

[2] Källa: GSK och United Minds, konsumentundersökning, 2021

Om GSK

GSK är ett av världens ledande forskningsbaserade hälso- och sjukvårdsföretag. Vi strävar efter att förbättra livskvaliteten hos människor genom att göra det möjligt för dem att göra mer, må bättre och leva längre. För mer information besök se.gsk.com.

Om GSK Consumer Healthcare

Inom smärtbehandling tillverkar och marknadsför GSK Consumer Healthcare produkter under varumärkena Alvedon och Voltaren. Mer information finns på www.gsk.com/sv-se

Maria Ericson

Presskontakt Head of Communication, External Affairs, Market Access +46 730335969

Do more, feel better, live longer

GSK är ett av världens ledande forskande hälso- och läkemedelsföretag. Målet är att forska fram och utveckla mediciner som bidrar till att människor kan vara mer aktiva, må bättre och leva längre. Globalt har GSK omkring 100 000 anställda och en av världens största budgetar för forskning och utveckling. I Sverige har GSK omkring 150 anställda som arbetar med kliniska prövningar, marknadsföring och försäljning av egenvårdsprodukter, läkemedel och vacciner.

Om du vill rapportera en biverkan eller oönskad händelse är du välkommen att kontakta biverkningsenheten på GSK. Telefon: 08-638 93 00. Postadress: Biverkningsenheten, GlaxoSmithKline AB, Box 516, 169 29 Solna.