Utökad patientgrupp kan erhålla behandling med GSKs senaste läkemedel mot KOL

Tidigare i november beslutade European Medical Agency att Trelegy Ellipta (flutikasonfuroat/umeklidinium/vilanterol, FF/UMEC/VI) får en utökad indikation som inkluderar en bredare patientgrupp. Det är den första trippelbehandlingen mot KOL (kronisk obstruktiv lungsjukdom) som ges med en inhalation, en gång dagligen till patienter med måttlig till svår KOL som inte uppnått adekvat kontroll med antingen kombinationen av inhalationssteroid och långverkande β2-agonist (ICS/LABA) eller - och det är här som är nytt - en kombination av och muskarinantagonist och långverkande β2-agonist (LAMA/LABA). Symtomkontroll och prevention av exacerbationer förväntas bli bättre med trippelbehandling än någon av de nämnda dubbelbehandlingarna.

Beslutet baseras på en stor studie vid namn IMPACT, publicerad i New England Journal of Medicine (NEJM) i april 2018, i vilken mer än 10000 patienter deltog, däribland ca 100 svenska. Resultatet från IMPACT visade att GSKs trippelbehandling (FF/UMEC/VI) minskade risken för exacerbationer (inklusive sådana som krävde sjukhusinläggning), förbättrade lungfunktionen och ökade den hälsorelaterade livskvaliteten jämfört med dubbelterapier med kombinationer av samma ingående molekyler.

- Det känns fantastiskt att vidga den patientpopulation som kan behandlas med Trelegy, då KOL orsakar stort lidande och patienterna är i behov av ytterligare alternativ för att på bästa sätt kunna individualisera behandlingen, säger Tobias Bäckström, medicinsk chef på GSK.

Läs mer om beslutet i den globala pressreleasen: Once-daily Trelegy Ellipta gains expanded COPD indication in Europe

Läs mer om IMPACT-studien: IMPACT-studien publicerad i NEJM visar signifikanta fördelar med trippelbehandling för patienter med måttlig till svår KOL

SE/TLY/0051/18,1811

Kategorier

GSK är ett av världens ledande forskningsbaserade hälso- och sjukvårdsföretag. Vi strävar efter att förbättra livskvaliteten hos människor genom att göra det möjligt för dem att göra mer, må bättre och leva längre. För mer information besök se.gsk.com.

Maria Ericson

Presskontakt Head of Communication, External Affairs, Market Access +46 730335969

Do more, feel better, live longer

GSK är ett av världens ledande forskande hälso- och läkemedelsföretag. Målet är att forska fram och utveckla mediciner som bidrar till att människor kan vara mer aktiva, må bättre och leva längre. Globalt har GSK omkring 100 000 anställda och en av världens största budgetar för forskning och utveckling. I Sverige har GSK omkring 150 anställda som arbetar med kliniska prövningar, marknadsföring och försäljning av egenvårdsprodukter, läkemedel och vacciner.

Om du vill rapportera en biverkan eller oönskad händelse är du välkommen att kontakta biverkningsenheten på GSK. Telefon: 08-638 93 00. Postadress: Biverkningsenheten, GlaxoSmithKline AB, Box 516, 169 29 Solna.