GTT utökar portföljen med managerade säkerhetstjänster

GTT Communications, Inc. (NYSE: GTT), den ledande globala cloud networking-leverantören till multinationella kunder, meddelar idag att de utökar sin portfölj med managerade säkerhetstjänster genom att nyttja Fortinets nästa generations Security Fabric, kan GTT leverera mer avancerade mjukvarudefinierade funktioner, inklusive UTP (unified hot prevention) som integrerar en rad säkerhetsfunktioner, såsom applikationskontroll, webbfiltrering, antivirus, förebyggande av dataförlust, och upptäckt och förebyggande av intrång.

Dessutom har GTT lagt till Managed Detection and Response-funktioner till sin portfölj av säkerhetstjänster, som ger en omfattande säkerhetstäckning för moln, lokal och hybridmiljöer. Uppsättningen av funktioner inkluderar ett avancerat programpaket av säkerhetsverktyg, för beteendeanalys genom machine-learning, inbyggd hotinformation och 24/7 säkerhetsövervakning och incidenthantering, som hanteras av GTT: s certifierade säkerhetsexperter i dess globala säkerhetsoperationscenter.

GTT: s utökade funktion för managerad säkerhetstjänst förser företag med omfattande nätverkssäkerhet, eftersom cybersäkerhetsrisker och hot fortsätter att öka på grund av ökat distansarbete och snabb utökning av molntjänster. I kombination med GTT: s SD-WAN-funktioner ger de nya säkerhetstjänsterna en enkel, säker och skalbar lösning som förbättrar applikationsprestanda, minskar ägandekostnaderna och ökar nätverksfunktionen.

Denna utökning av GTT: s portfölj av managerade säkerhetstjänster lägger grunden för utvecklingen av GTT: s SASE-funktion (secure access service edge), som integrerar molnbaserade säkerhetsverktyg med SD-WAN-funktionalitet för mer förenklad och säker åtkomst till enheter, applikationer och dataresurser utanför ett företag. GTT: s SASE- roadmap på kort sikt inkluderar "zero trust" nätverksåtkomst, som förbättrar lösningar från var som helst med diskreta åtkomstkontroller för nätverk och molnapplikationer.

"Vi inser att nätverkssäkerhet har högt prioriterat för våra kunder 2021", säger Don MacNeil, COO för GTT. "GTT är fokuserade på att leverera managerade säkerhetstjänster som minskar komplexiteten och garanterar säkerheten när som helst och var som helst med tillgång till applikationer och tjänster, vilket är ett viktigt krav för digitala affärer som våra kunder kräver."

"Agila verksamheter som snabbt vill förutse de ständigt skiftande affärstrenderna förstår att säkerhetsdrivet nätverk, som för samman nätverksfunktionalitet och säkerhet, är ett riktigt viktigt koncept", kommenterade John Maddison, produktchef och CMO på Fortinet. ”Organisationer anammar tillvägagångssättet eftersom det ger dem flexibilitet att snabbt och effektivt placera säkerhet var som helst, när som helst. Säkerhetsdrivet nätverk är inte bara ett nytt sätt att distribuera säkerhet - det kommer att möjliggöra nästa generation digital innovation. ”

"Säkerhet har blivit av yttersta vikt för hantering och drift av företagsnätverk i takt med att digitala affärs- och molntillämpningar accelererar", säger Gary Barton, chefsanalytiker för telekomtjänster på GlobalData. "GTT: s omfattande strategi för att implementera avancerad säkerhetsfunktionalitet integrerad med mjukvarudefinierade nätverkselement är vad företag kräver för att säkerställa att deras nätverk fungerar säkert och effektivt."