GK-koncernen förbättrar lönsamheten

GK-koncernen förbättrar lönsamheten

GK-koncernens rörelseintäkter uppgick det första halvåret till 3,2 miljarder NOK och resultatet före avskrivningar (EBITDA) blev 88 miljoner NOK. Lönsamheten ökar jämfört med motsvarande period i fjol.

GK-koncernen omsatte 3 195 miljoner kronor det andra kvartalet 2020, jämfört med 3 309 miljoner kronor samma period i fjol. Resultatet före avskrivningar (EBITDA) blev 88 miljoner kronor, vilket är en ökning med 14 miljoner kronor jämfört med andra kvartalet 2019. Resultatet före skatt blev 46 miljoner kronor, mot 33 miljoner samma kvartal i fjol.

– Vi har haft ett stabilt första halvår och är nöjda att kunna leverera i denna, för både samhället och näringslivet, krävande tid. Corona-läget påverkar GK liksom många andra företag och jag är stolt över hur hela organisationen och alla våra duktiga medarbetare gemensamt ser till att göra det bästa för kunderna och GK, säger Kim Lisø, koncernchef GK.

Det råder dock osäkerhet kring vilka ekonomiska konsekvenser olika smittskyddsåtgärder kommer att få för företaget framöver, både inom entreprenad och service.

Några höjdpunkter från kvartalet:

Hållbara framtidsutsikter

– Samtidigt som vi som samhälle naturligtvis måste hantera denna annorlunda vardag och ökade osäkerhet är det viktigt att blicka framåt och använda den här tiden för att skapa ett mer hållbart och energieffektivt samhälle inför framtiden. Byggbranschen står för en betydande andel av klimatutsläppen och mycket kan göras både i befintliga fastighetsbestånd och i nya projekt för att minska utsläppen och energiförbrukningen. Just det är GK:s kärnkompetens och jag tycker därför att företagets framtidsutsikter ser ljusa ut, säger Lisø.

GK:s strävan är att skapa hållbara samhällen för kommande generationer och nyligen presenterade koncernen sin första hållbarhetsrapport. Där beskrivs status för vår miljöpåverkan, vårt sociala och samhälleliga ansvar samt vår företagsstyrning, vilka vi mäter utifrån ett antal parametrar. GK:s mål är att bli en klimatförebild och bidra till att målen i Parisavtalet uppnås.

Om GK-koncernen

GK-koncernen är Skandinaviens ledande leverantör av tekniska installationer för alla typer av byggnader. Omsättningen är drygt 6 miljarder kronor. Med cirka 3 200 medarbetare och 80 kontor i Sverige, Norge och Danmark erbjuder vi smarta och hållbara lösningar inom ventilation, kyla, fastighetsautomation, el, rör och säkerhet. Vårt uppdrag är att bygga ett hållbart samhälle för kommande generationer.

www.gk.no | www.gk.se | www.gk.dk

Guro Steine, kommunikations- och hållbarhetschef, GK-koncernen