Gustavsbergs Konsthall utsedd till Årets Formbärare 2015

Svensk Form har utsett Gustavsbergs Konsthall till Årets Formbärare 2015. Konsthallen, som funnits sedan 2007, visar utställningar med spännande materialmöten och gestaltning i framkant”, skriver juryn och fortsätter: ”En lysande mötesplats och arena för keramik och konsthantverk i Stockholmsregionen som borde uppmärksammas mer”.

För närvarande visar Gustavsbergs Konsthall en solosutställning av Frida Fjellman, en av Sveriges främsta konsthantverkare, samt en utställning med nio kandidat- och masterstudenter från Högskolan för Design och Konsthantverk i Göteborg.

Som permanent inslag presenteras verk av landets mest namnkunniga samtida konsthantverkare i Konsthallens Showroom.

– – – – –

Hela motiveringen:"Utställningar med spännande materialmöten och gestaltning i framkant. Skol- och programverksamhet som alltid är relevant och lockande. Fri entré – suveränt! En lysande mötesplats och arena för keramik och konsthantverk i Stockholmsregionen som borde uppmärksammas mer. Svensk Form Stockholm utser Gustavsbergs konsthall till Formbärare 2015."

– – – – –

"Formbärare" är personer, organisationer eller företag som på olika sätt spelar en stor roll för utvecklingen av form- och designområdet i sin region. Svensk Form har utsett formbärare i 13 regioner. Samtliga finns presenterade på Svensk Forms hemsida.

Svensk Form
svenskform.se/regionalforeningar/arets-formbarare-2015/

Gustavsbergs Konsthallgustavsbergskonsthall.se
facebook.com/gustavsbergskonsthall

Mer info:Emma Olofsson, Svensk Form
emma.olofsson@svenskform.se, 072-323 31 48

Christine Sundberg Carendi, Svensk Form
christine.s.carendi@gmail.com, 070-494 57 99

Maj Sandell, Gustavsbergs Konsthall
maj.sandell@varmdo.se, 070-168 01 23

– – – – –

Utställningarna ”I huvudet på Frida Fjellman” och "HDK – Examensarbeten 2015” pågår till och med 3 januari 2016. Konsthallen är öppen tisdag-söndag 11-16.