"Filmen om Lisa Larson"

"Filmen om Lisa Larson"

I samband med årets retrospektiva Lisa Larson-utställning på Gustavsbergs Porslinsmuseum, som invigdes den 22 maj, färdigställdes "Filmen om Lisa Larson" - en dokumentär som porträtterar en av 1900-talets främsta svenska samtida konstnärer. Lisa berättar om sin karriär och berättar om hur hennes klassiska och välkända förmål kom till världen. Lilla zoo, Stora Zoo, ABC-flickorna, Sträng-sparbössan, All världens barn, Advent och många andra kända serier är alla skapade av hennes hand. Idag produceras Lisa Larsons figurer på Keramikstudion i Gustavsberg, varav idag större delen går på export till Japan, där Lisa blivit oerhört populär under 2000-talet, särskilt bland ungdomar!

Filmen är på svenska med engelska undertexter.

Filmen finns självfallet till försäljning i museets butik. Pris: 235:-

Producerad av Baxterford Film

Regi: Andreas Pallüth
Intervjuare: Emilia Bergström
Speaker: Joakim Lander
Manus: Johan Öfverstedt
Producent: Joel Ring
Foto: Andreas Pallüth
Musik & ljud: Andreas Pallüth
Ljussättning: Johan Öfverstedt
Medverkande: Lisa Larson, Gunnar Larson,
Franco Nicolosi, Johanna Nicolosi
och Salvatore Nicosia
Produktionsår: 2010
Speltid: 45 min
Format: DVD
Textning: Svenska och engelska

Presentation av Baxterford Film

Vi har producerat spelfilmer, dokumentärer, musikvideor och skräddarsydda beställningsjobb sedan år 2000.

Några exempel på företag vi jobbat med är Clas Ohlson, OnOff, Uppsala Nya Tidning samt ett
stort antal skolor och universitet. Vi är inte främmande för några jobb utan tar oss med glädje an både enkla filmklipp och avancerade utmaningar.

Våra lokaler ligger strax utanför Uppsala där vi klipper och redigerar filmerna i vår egen studio. Vi gör även musik och ljudbearbetning i vår musikstudio av professionell kvalitet. Genom att göra allting i produktkedjan själva effektiviseras arbetsflödet samtidigt som kostnadena minskar för kunderna.

Finns det något som involverar film, foto eller ljud/musik som vi kan göra för dig? Tveka inte att kontakta oss – ni är varmt välkomna!

Mail: kontakt@baxterford.com

Hemsida: www.baxterford.com