Gustavsbergs Porslinsmuseum öppnar för kulturen!

Gustavsbergs Porslinsmuseum öppnar för kulturen!

Kulturkluster i Gustavsberg

Sedan en tid tillbaka har frågan om ett nytt kulturhus i Gustavsberg varit aktuell. Kulturhuset är tänkt att inrymmas i den gamla hushållsporslinsfabriken, belägen i det som idag kallas "Gustavsbergs Hamn". Här skall det skapas ett "kluster" av olika kulturverksamheter, med bl a biblioteket, konsthallen och porslinsmuseet som tänkta hyresgäster.Just nu arbetar 4 olika arkitektkontor intensivt med att konkretisera denna vision.

Vi stödjer tanken på ett nytt kulturhus

Gustavsbergs Porslinsmuseum stödjer tanken på ett nytt kulturhus i f.d. hushållsporslinsfabriken. En samlokalisering av olika kulturinstitutioner och d:o verksamheter kan komma att innebära synergieffekter och smart samnyttjande av gemensamma resurser. Vi kan t.ex. se att en samlokalisering av museets och konsthallens ytor för temporära utställningar skulle kunna ömsesidigt förstärka och tydliggöra bägge aktörernas respektive profil och egenart, samtidigt som vi kompletterar varandra. Här skulle det museala/historiska perspektivet kunna samsas med ett modernt perspektiv med inriktning mot den samtida konstscenen.

Välkomnande funktion

Med detta sagt vill vi samtidigt understryka vikten av att museet helt eller delvis tillåts stanna kvar i befintliga lokaler - i första hand är det museets basutställningar vi tänker på då - och att museets entré också i framtiden har kvar sin publika välkomnande funktion. I det nya sammanhanget kan den nuvarande museientrén omstöpas till en gemensam huvudentré för hela kulturhuset. Detta känns så mycket mer naturligt med tanke på att det endast är ett fåtal meter som skiljer byggnadskropparna åt.

En tydlig entré

Museet inryms idag i det gamla s.k. Torkhuset, som ritades 1876 av arkitekt Magnus Isaeus. .
Med sin rikt dekorerade fasad utgör denna byggnad och dess närmaste omgivningar en representativ och tydlig entré till området. Vi menar att detta är den självklara plats som ett nytt kulturhus skall angöra mot. Här finns den historiska kopplingen – här är vackert och naturligt att ta sig in mot alla de olika byggnader som riktar sig in mot den gröna parken.

En öppning för hela kulturen

Museiledningen och styrelsen har under lång tid diskuterat denna fråga. För att konkretisera museets ståndpunkt och för att bidra konstruktivt till debatten bad vi redan i mitten av februari arkitektfirman Ljungh Arkitekter att utifrån våra önskemål och visioner skissa på möjliga lösningar. Grundkonceptet var att sammanlänka museet med det nya kulturhuset och att visa på möjligheterna att öppna upp museets nuvarande entré till en öppning för hela kulturen! Kanske inte den enda entrén, men den vackraste och mest välkomnande!

Kjell Lööw, museichef och verkställande direktör

Tag del av entréförslaget i sin helhet i bifogat PDF-dokument