Ibrahim Elkarim: HAMMAM - Modeller Skisser Kakel Collage

Ibrahim Elkarim: HAMMAM - Modeller Skisser Kakel Collage

Lördagen den 3 oktober kl.13.00 öppnar vi utställningen Hammam med modeller, skisser, kakel och collage av konstnären Ibrahim Elkarim. Utställningen invigs av Martin Rörby, arkitekturhistoriker och tidigare sekreterare i Stockholms skönhetsråd. Utställningen pågår till och med den 6 december.

Ibrahim Elkarim är född i Sudan 1942, bosatt och verksam i Stockholm sedan 1960-talet. Hans konst kretsar ofta kring mötet mellan afrikansk och svensk kultur och om relationen mellan rum och identitet.

I samband med sin vidareutbildning på Kungliga Konsthögskolan i början av 2000-talet började han alltmer intressera sig för att arbeta konstnärligt i hållbara material som betong, keramik och glas, lämpliga för användning i offentlig miljö. Rummets betydelse för identiteten var också utgångspunkten för de skisser som han åren 2002-2005 utförde för ett tänkt badhus på Östgötagatan på Södermalm i Stockholm.

Ibrahims Elkarims badhus är framförallt en mångkulturell mötesplats som förenar olika kulturella impulser och bygger samtidigt vidare på det traditionella Hammamets funktion. Det traditionella badhuset har en viktig betydelse inom islamsk kultur, som en plats för vila och rekreation, men även för samtal och möten.

Det bärande elementet i den rumsliga gestaltningen var det traditionella islamska kaklet. Ambitionen för Ibrahim var att hitta ett modernt uttryck i former och färger och att få svensk och islamsk kultur att ”smälta samman”. Elkarim beskriver själv sitt projekt som ett ”konkret inlägg i integrationsdebatten”.

Badhusprojektet har gått i stå, mängder med överklaganden från boende i närområdet satte p för processen. I dagsläget ser det inte ut som om visionen om en integrerad mötesplats kommer att förverkligas. Huset där Hammam skulle inrymmas står och förfaller.

Vi på Gustavsbergs Porslinsmuseum vill på detta sätt lyfta fram och till en bredare publik förmedla Ibrahim Elkarims konstnärliga vision, något som känns särskilt angeläget just i vår tid…

Under utställningstiden planeras ett antal seminarier och föreläsningar på Porslinsmuseet:

27 oktober: Arkitekt Sofia Tjernström. Om kakel i arkitekturen i Västerlandet och Österlandet.

10 november: Bengt Wadensjö, biskop emeritus och Awad Olwan, imam i Fisksätras moské.
Samtal om mötesplatser i ett mångkulturellt samhälle.

24 november: Dimitra Polidis, museipedagog på Medelhavsmuseet. Om badkultur i ett historiskt perspektiv.

Vi återkommer med mer information om dessa i ett pressmeddelande längre fram.

Utställningen görs i samarbete med:

Everstyle Art & Image Tiles
Gustavsbergsbadet