Keramikpriset 2011

Keramikpriset 2011

Villeroy & Boch Gustavsberg AB delar i år ut sitt keramikpris för 9:e gången.  Keramikpriset 2011 går till keramikern Kjell Rylander. Prissumman är 25 000 kr och prisets syfte är att uppmärksamma keramiken i Sverige, såväl konstnärligt som tekniskt industriellt.

I år får Kjell Rylander priset och juryns motivering lyder:

”Keramikpriset får han för sina nyskapande keramiska föremål i oväntade och djärva kombinationer. Han bryter ned det vardagsnära och sätter samman porslinsskärvor och fragment som vi känner igen, men i stillsamt absurda kombinationer, till objekt som låter oss se det välkända som om det vore för första gången. Så skärper han vår egen tanke och blick. Kjell Rylanders hållning är poetens, fragmentet hans språk och föremålen resultatet av hans hantverksskicklighet. Verken som springer ur det vardagsnära och konkreta presenteras i kombinationer som i sin gåtfullhet ger uttryck för tillvarons egen outgrundlighet.”

Kjell Rylander är född 1964 och tog sin masterexamen vid Konstfack år 2001. Mitt i en stark konstnärlig karriär valde han 2009, att som första svenska keramiker återvända till skolan och inleda doktorandstudier vid Bergens Konsthögskola. I höst avslutar och presenterar han sitt forskningsarbete.

Keramikpriset delas ut av Peter Larsson, VD på Villeroy & Boch Gustavsberg AB, på Porslinets Dag; söndagen 28 augusti. Utdelningen äger rum kl 14:00 på Gustavsbergs Porslinsmuseum, Odelbergs väg 5 B, Gustavsberg.

Prisnämnden har bestått av: Agneta Linton, konsthallschef Gustavsbergs Konsthall, Päivi Ernkvist, keramiker/projektledare; Peter Larsson, VD, Villeroy & Boch Gustavsberg AB; samt Kjell Lööw, museichef, Gustavsbergs Porslinsmuseum.

Tidigare pristagare har varit Päivi Ernkvist, Kennet Williamson, Signe Persson-Melin, Inger Molin, Ateljéföreningen G-studion, Torbjörn Kvasbø, Blås & Knåda samt Agneta Linton och Maj Sandell på Gustavsbergs Konsthall.

För mer information samt bilder välkommen att kontakta:

Kjell Lööw, museichef

E-post: kjell.loow@varmdo.se

eller

Kristina Hellner, PR & Communications Manager Gustavsberg, Villeroy & Boch Gustavsberg AB

Telefon: 08-570 393 54

E-post: kristina.hellner@gustavsberg.com