Verk av Ane Fabricius Christiansen (DK) i utställningen AfterGlow. Foto: Viktor Fordell/Nationalmuseum.

Påminnelse pressvisning After Glow på Gustavsbergs Porslinsmuseum den 3 juni

Tretton nutida keramiker som är verksamma i Norden har undersökt om det finns ett gemensamt uttryck i nordiskt porslin. Resultatet blev utställningen AfterGlow – nytt nordiskt porslin som under året visas på tre olika platser, varav Gustavsbergs Porslinsmuseum är en. I utställningen visas 85 nygjorda verk av konstnärer, bland annat Ann-Britt ”Amba” Haglund och Karol Zarbock som deltar från Sverige.

Finns det ett gemensamt uttryck i det nordiska porslinet? Tretton nutida keramiker verksamma i Norden bjöds in för att undersöka frågan genom att närma sig porslinsindustrins historia ur ett konstnärligt perspektiv och göra nytolkningar av formtraditionen. När de delade med sig av sina tekniska och konstnärliga erfarenheter uppstod en dialog mellan konstnärer och formspråk som sträckte sig över både landsgränser och tid.

I projektet deltog keramikerna i masterclasses, workshoppar och konstnärsresidens varvat med studiebesök på olika museer. De nordiska porslinsmuseernas samlingar fungerade som en resonansbotten för den konstnärliga processen och i efterglöden av porslinsindustrins historia skapades nya former på platserna där keramikugnarna gått varma i århundraden. Resultatet blev en reflektion över porslinets historiska betydelse, dess konstnärliga potential och relevans idag. 85 nygjorda verk skapades av de deltagande konstnärerna som visas i utställningen.

Deltagande konstnärer: Ann-Britt ”Amba” Haglund och Karol Zarbock från Sverige, Kirsi Kivivirta, Pauliina Pöllänen och Veera Kulju från Finland, Mette Hannemann, Michael Geertsen, Ane Fabricius Christiansen och Anne Tophøj från Danmark samt Andrea Scholze, Martin Woll Godal, Irene Nordli och Heidi Bjørgan från Norge.

Workshoppar och studiebesök genomfördes på Guldegaard – International Ceramic Research Center i Skælskør, Royal Copenhagen, CLAY – Keramikmuseum Danmark, Cerama A/S, Trapholt – museum för modern konst, konsthantverk och design, Kolding samt Gustavsbergs Porslinsmuseum. Artist-in-residency har skett på NTP Products AS, Danmark, Gustavsbergs porslinsfabrik (Framtidens Porslin AB), Sverige, Arabia Art Department Society, Finland samt Studio 1400° i Porsgrunds Porselænsfabrik, Norge.

AfterGlow är ett nordiskt samarbetsprojekt initierat av New Nordic Porcelain Forum med bas i Porsgrunn, söder om Oslo i Norge. Gruppen grundades 2018 ur en önskan att stärka samarbeten kring produktionen av nordisk nutida keramik i relation till porslinsindustrins historia. Utställningen visas på Kunsthall Grenland i Porsgrunn i Norge, Museum of Ceramic Art Danmark i Middelfart och Gustavsbergs Porslinsmuseum utanför Stockholm.

Projektet har möjliggjorts tack vare stöd från Kulturrådet (Arts Council Norway), Nordisk kulturfond, Cerama, Danish Arts Foundation, Norske Kunsthåndverkere (Norwegian Association for Arts and Crafts), Svenska kulturfonden (Swedish Cultural Foundation in Finland), Vestfold Municipality (N), Augustinus Foundation (DK), Beckett-Fonden (DK), Konsul George Jorck og Hustru Emma Jorck's Fond (DK) och C. L. David Foundation and Collection (DK).

Projektgruppen har bestått av Catrine Danielsen, Bettina Køppe och Andreas Rishovd tillsammans med en informell rådgivningsgrupp med representanter från konsthantverks- och designfältet i Mia E. Göransson, Irene Nordli, Kristina Riska, Löve Jonsson och Ulrika Schaeder.

Mer information om projektet: www.newnordicporcelain.com/

Utställningen AfterGlow –nytt nordiskt porslin visas på Gustavsbergs Porslinsmuseum 4 juni 2022–23 april 2023.

Pressvisning
Utställningen visas för press fredag den 3 juni kl 11.00. På plats finns Ulrika Schaeder, verksamhetsansvarig på Gustavsbergs Porslinsmuseum, Bettina Køppe och Catrine Danielsen från projektet AfterGlow samt konstnärerna Ann-Britt ”Amba” Haglund och Karol Zarbock. Anmäl ditt intresse senast den 1 juni till press@nationalmuseum.se. Begränsat antal platser, i första hand för de som ska recensera eller rapportera om utställningen. Vänligen notera att bekräftelse på intresseanmälan krävs för att närvara.

För pressinformation
Hanna Tottmar, pressansvarig, press@nationalmuseum.se, 08-5195 4400

Gustavsbergs Porslinsmuseum är en keramisk skattkammare med omfattande samlingar från Gustavsbergs porslinsfabriks 170-åriga verksamhet. I utställningarna visas såväl unikt konstgods som otaliga kända och okända exempel på bruksporslin, alltifrån starten 1827 till 1993 då den stora hushållsporslinsfabriken lades ned. Gustavsbergs Porslinsmuseum drivs av Nationalmuseum och utställningsverksamheten stöds av Gustavsbergs Porslinsmuseums Vänner.