Cecilia Edebo ny VD på Sahlgrenska Science Park

Cecilia Edebo ny VD på Sahlgrenska Science Park

Sahlgrenska Science Park, som är delägt av bl.a. GU Ventures och som verkar för ökad tillväxt och attraktionskraft för life science i Västsverige, har utsett Cecilia Edebo till ny VD. GU Ventures välkomnar Cecilia, som tidigare har arbetat med två av våra andra företag, Cellink och Cewatech.

• "GU Ventures vill härmed gratulera Sahlgrenska Science Park och Cecilia Edebo för utnämnandet av henne som ny VD. Vi vill passa på att samtidigt tacka den temporära ledningen med Annica Grimberg Lignell och Karl Maack, samt innan dess VD Charlotta Gummeson, som lämnade i september." säger Klementina Österberg, VD GU Ventures.

Cecilia är idag VD på CELLINK AB, som är ett av GU Ventures mest framgångsrika företag och som idag är ett världsledande företag inom 3D bioprinting och en del av BICO Group AB.

Dessförinnan har Cecilia haft en lång karriär inom framförallt Essity, men även som affärskonsult inom både privat och offentlig sektor. Därtill har Cecilia varit partner i en biotechstartup i Västsverige.

Med en familjebakgrund i medicin och biokemi valde Cecilia själv en karriär inom internationell ekonomi och marknadsföring och har haft flera ledande positioner som VD och affärsområdeschef såväl i Sverige som internationellt. Cecilia har en gedigen erfarenhet av innovation och entreprenörskap inom life science, både från väl etablerade företag och startups, vilket bidragit till ett brett nätverk av forskare och samarbetspartners inom life science.

Cecilia börjar sin tjänst i början av 2024 vid Sahlgrenska Science Park.

Läs hela Sahlgrenska Science Parks nyhet HÄR.

Om Sahlgrenska Science Park

Sahlgrenska Science Park skapar mötesplatser för samverkan och tvärsektoriella projekt mellan industri, sjukvård och akademi samt utvecklar miljöer för näringsliv i nära anslutning till universitet och sjukhus. Med CO-AX Accelerator utvecklas tech-drivna och innovativa tillväxtbolag som adresserar globala hälso-utmaningar. Genom samarbete med nordiska och internationella partners och projekt skapas ökad tillväxt och tillgång till marknader och kapital.

Lizelotte Edvinsson

COMMUNICATIONS MANAGER +46705334243