CELLINK beviljat projektfinansiering från Horizon 2020

CELLINK beviljat projektfinansiering från Horizon 2020

CELLINK AB (”CELLINK” eller ”Bolaget”) har tillsammans med industriella partners beviljats projektfinansiering. Bolagets del i projektet motsvarar ett belopp om 350 000 EUR, varav EU står för 100 procent av kostnaden.

CELLINK har beviljats projektfinansiering från EU för projektet ”SilkFUSION - Genetically engineered human pluripotent stem cells, functionalized silk-fibroin platforms and bio-inks: a novel solution for large-scale ex-vivo platelet production, transfusion and drug research” genom ”Horizon 2020 – Novel ideas for radically new technologies”. CELLINK har tillsammans med 6 partners fått projektet finansierat till 100 procent av projektets totala beräknade kostnad om cirka 3 MEUR. Projektet planeras löpa över 4 år och Bolagets del i projektet motsvarar ett belopp om 350 000 EUR. Bolaget bär inga kostnader för projektet. CELLINKS motprestation ligger helt inom linjerna för bolagets ordinarie verksamhet. Bolaget kommer för projektet att utveckla ett nytt biobläck samt en specialutvecklad 3D-Bioskrivare för ändamålet.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Erik Gatenholm, VD
E-post: eg@cellink.com

Gusten Danielsson, CFO
E-post: gd@cellink.com

Kort om CELLINK

CELLINK har skapat ett av världens första universella biobläck som idag används av många av världens mest väl­renommerade forskningsinstitutioner. Ett biobläck kan blandas med levande celler för att skriva ut funktionella mänskliga vävnader och om framtida forskning är framgångsrik, på sikt, kompletta mänskliga organ i så kallade 3D-Bioskrivare. CELLINKs universella biobläck uppvisar utmärkta resultat och kan användas i såväl CELLINKs egenutvecklade 3D-Bioskrivare som i 3D-Bioskrivare utvecklade av andra operatörer. Mangold Fondkommission AB, tel: +46 (0)8 5030 1550, är Bolagets Certified Adviser.

GU Ventures delar nyheter och information om alla våra bolag och alumni.

Om GU Ventures

Sedan starten 1995 har GU Ventures utvecklat över 140 nya affärsidéer, varav 100 sysselsätter 350 personer och omsätter 300 mkr årligen, samt har gjort fler än 30 exits. Företagen har sammanlagt attraherat över 1,5 miljarder SEK i finansiering och elva av dem är noterade. 87% av företagen i portföljen bidrar till de globala hållbarhetsmålen som fastställts av FN och så många som 11 av de 17 målen berörs.

Vårt uppdrag är att finansiera och utveckla nya affärer och företag med anknytning till Göteborgs universitet, vilket leder till jobbskapande och hållbar tillväxt. GU Ventures är helägt av Svenska Staten och bildades 1995 som ett av de svenska lärosätesanknutna holdingbolagen med uppdrag att kommersialisera forskningsresultat och kunskap. Vår inkubator- och investeringsverksamhet är topprankad av UBI Global Index. Läs mer på: www.guventures.com.