Från vänster: Hector Martinez och Erik Gatenholm.

Cellink-grundare vinnare i länsfinal och nominerade till riksfinalen i uppfinnarpriset SKAPA!

Almi Väst meddelar att Erik Gatenholm och Hector Martinez från Cellink är vinnare av länsfinalen i SKAPA priset. Det är Sveriges största innovationsspris och är instiftat till Alfred Nobels minne. Den 7 juni kl 14 på residenset i Göteborg tog de emot priset av landshövdingen. Därmed är de också nominerade att representera Västra Götaland i riksfinalen i Stockholm.

SKAPA-prisets avsikt är att uppmärksamma innovatörer och den fantastiska kreativitet som finns i Sverige när det gäller att ta fram nya produkter och tjänster.

SKAPA-priset
SKAPA-priset är instiftat till minne av uppfinnaren Alfred Nobel. Syftet med priset är att ge stöd åt innovatörer så att de kan omvandla sina produkter/tjänster till kommersiella möjligheter. Förutom det nationella priset på 550 000 kronor som fördelas till maximalt tre pristagare får länsfinalisterna 10 000 kr, plus 15 000 direkt av Almi Väst, samt diplom.

Nominerade till riksfinalen är Thomas Lundh, från Bohus-Malmön samt Erik Gatenholm och Hector Martinez, från Cellink.

Almi Väst är ansvarigt för den jurygrupp som utser de regionala pristagarna i båda klasserna. Dessa får sedan får tävla nationellt i Stockholm den 9 november på mässan "Eget företag".

Läs mer om SKAPA här:
www.stiftelsenskapa.se

Om CELLLINK

CELLINK har skapat ett av världens första universella biobläck som idag används av många av världens mest välrenommerade forskningsinstitutioner. Ett biobläck kan blandas med levande celler för att skriva ut funktionella mänskliga vävnader och om framtida forskning är framgångsrik, på sikt, kompletta mänskliga organ i så kallade 3D-Bioskrivare. CELLINKs universella biobläck uppvisar utmärkta resultat och kan användas i såväl CELLINKs egenutvecklade 3D-Bioskrivare som i 3D- Bioskrivare utvecklade av andra operatörer.

Mangold Fondkommission AB, tel: +46 8 5030 1550, är Bolagets Certified Adviser.

GU Ventures, som stöttar banbrytande idéer och företag, har stöttat Cellink i sin inkubator och investerat i bolaget.

Om ALMI Företagspartner Väst
Almis vision är att skapa möjligheter för alla bärkraftiga idéer och företag att utvecklas. Med rådgivning, lån och riskkapital möter vi kunderna i företagandets alla faser – från idéer till framgångsrika företag. Det omfattar såväl idéer med tillväxtpotential i tidiga faser som befintliga företag i en expansionsfas. Almi ägs av staten tillsammans med regionala ägare och finns nära kunderna på 40 orter över hela landet.