Föreslagna styrelseförändringar i Toleranzia

Föreslagna styrelseförändringar i Toleranzia

....................................

Toleranzia föreslås genomföra förändringar i styrelsen i samband med årsstämman idag fredag den 12 juni 2020. Nuvarande styrelseordförande Ola Rönn avtackas efter mer än 10 års styrelsearbete och de två senaste åren som ordförande. Vidare föreslås två nya ledamöter, Jan Mattsson och Ann-Charlotte Rosendahl, med erfarenhet av orphan läkemedel och USA-marknaden, för inval till styrelsen.

Omval föreslås av Maarten Kraan, Eva Lindgren, Anders Milton, Kristian Sandberg och Anders Waas som ordinarie styrelseledamöter samt att Klementina Österberg omväljs som styrelsesuppleant.

Nuvarande styrelseordförande, Ola Rönn, har varit styrelseledamot i Toleranzia sedan bolagsstarten i 2011 och sedan start i styrelsen för MIVAC Development AB, en av huvudägarna i Toleranzia, där projektet startade att utvecklas i 2008. Ola har en lång karriär inom akademisk medicin och läkemedelsindustrin, bland annat vid AstraZeneca som Global Vice President.

- Som representant för GU Ventures, som är en av delägarna i och medgrundarna av Toleranzia, vill jag härigenom varmt tacka Ola för hans insatser under dessa år och för ett oerhört gott samarbete. Ola är en stjärna på att få alla i styrelsearbetet att fokusera på rätt sakfrågor och en fena på att se och höra alla människor. Tack, Ola, för allt ditt gedigna arbete och för att du har styrt bolagets styrelsearbete med varm hand, säger Klementina Österberg, VD för GU Ventures och tillika kollega till Ola i styrelsen under de åren som Ola varit engagerad.

De nya föreslagna kandidaterna presenteras närmare här:

Jan Mattsson

Jan Mattsson, PhD, har mer än 25 års erfarenhet av läkemedelsbranschen. Jan är medgrundare av Albireo Pharma, ett bolag numera listat på US NASDAQ, som fokuserar på orphan-leversjukdomar, där han för närvarande är vetenskaplig chef (CSO) och VD för de svenska bolagen. Innan han startade Albireo 2008, innehade han olika ledande positioner inom forskning och utveckling på AstraZeneca. Jan har erfarenhet av forskning & utveckling under alla faser av läkemedelsutveckling inom en rad terapiområden men också inom internationell affärsutveckling, finansiering och bolagsstyrning. Jan är för närvarande styrelseledamot i Albireo AB och Elobix AB.

Ann-Charlotte Rosendahl
Ann-Charlotte Rosendahl, civilekonom, har över 20 års erfarenhet av utveckling, kommersialisering och lansering av läkemedel internationellt. Hon har innehaft ledande befattningar inom MSD, AstraZeneca och Roche, samt har bott och arbetat i USA och Schweiz under ett antal år. Hon kommer närmast från rollen som ansvarig för övergripande marknads- och lanseringsstrategier globalt inom Roche och dessförinnan som Global VP, läkemedel hjärta-kärl, inom AstraZeneca. Ann-Charlotte har även erfarenhet av strategiskt och operationellt arbete inom biotech, samt av affärsutveckling och styrelsearbete. Idag är hon VD för Sobrera Pharma AB i GU Ventures portfölj.

VD Charlotte Fribert kommenterar:
Detta förslag är mycket välkommet och väldigt positivt för Toleranzia. Med Jan Mattsson och Ann-Charlotte Rosendahl breddar styrelsen sin kunskapsbas med två mycket meriterade läkemedelsutvecklare med lång erfarenhet av utveckling av orphan läkemedel och kommersialisering internationellt. Samtidigt vill jag rikta ett stort tack till avgående Ola Rönn för hans stora engagemang och mycket viktiga insatser som ordinarie styrelseledamot i Toleranzias sedan Bolagets start 2011 och som styrelseordförande sedan 2018.

....................................

För ytterligare information, kontakta:
Charlotte Fribert – VD
E-post: charlotte.fribert@toleranzia.com

Om Toleranzia AB

Toleranzia AB (556877-2866) är ett svenskt bioteknikföretag som är noterat på Spotlight Stock Market. Bolaget utvecklar läkemedel som utnyttjar immunförsvarets egen kraft för behandling av autoimmuna orphan sjukdomar. Läkemedlen, som riktar sig mot sjukdomsorsaken, kan lindra eller bota sjukdomen och inte, som nuvarande behandlingar, enbart minska symptomen. De har potential att bli de första långtidsverkande eller botande behandlingarna som verkar specifikt på den underliggande orsaken till den autoimmuna orphan-sjukdomen de utvecklas för. Toleranzias huvudfokus är den autoimmuna nerv- och muskelsjukdomen myastenia gravis (MG), för vilken Bolaget utvecklar läkemedelskandidaten TOL2. Därtill arbetar Toleranzia med den autoimmuna blodkärlssjukdomen ANCA-vaskulit, för vilken Bolaget utvecklar läkemedelskandidaten TOL3. Båda sjukdomarna är så kallade orphan-sjukdomar (sällsynta sjukdomar) och för båda föreligger ett stort medicinskt behov och en stor marknadspotential. Toleranzia grundades av forskare vid Göteborgs universitet. Bolaget är verksamt vid Biotech Center i Göteborg. För ytterligare information, besök: www.toleranzia.se.