Från vänster i bild: Amelia Lindh, Sara Malcus och Helena Lundquist.

GU Ventures välkomnar Amelia, Sara och Helena till sitt team!

Idag uppmärksammar vi den internationella kvinnodagen, som är den 8 mars, och vi vill hälsa särskilt välkomna våra tre nya kvinnor i teamet, Amelia Lindh, Sara Malcus och Helena Lundquist!

GU Ventures har den senaste tiden förstärkt sitt team med tre kvinnor inom dels Ekonomiteamet och dels Affärsutvecklingsteamet.

Amelia Lindh arbetar deltid på Ekonomiservice enheten med redovisning och bokföring i GU Ventures företag. Hon har tidigare arbetat som ekonomiassistent och under gymnasietiden drev hon även UF-företag. Amelia har en kandidatexamen i företagsekonomi och redovisning från Handelshögskolan vid Göteborgs universitet och läser hon färdigt sin master inom management.

Sara Malcus har en PhD i ”Leukocyte biology” vid Avdelningen för reumatologi och inflammations­forsk­ning, Sahlgrenska Akademin, Göteborgs universitet. Hon är affärsutvecklare och har tidigare arbetat vid GU Ventures med att utveckla våra life science bolag. Hon har även arbetat med affärsutveckling inom läkemedelsindustrin vid AstraZeneca och BioMèrieux, samt som VD för två av våra startups, Ortoma och Metabogen, som förvärvats av Biogaia. Nu är hon tillbaka och kommer att arbeta deltid från och med 9 mars på GU Ventures med ett flertal av våra life science bolag och de nya idéer som håller på att bolagiseras.

Helena Lundquist är också affärsutvecklare och arbetar heltid från och med 8 mars på GU Ventures. Hon är ekonom från Handelshögskolan vid Göteborgs universitet med inriktning marknadsföring och –strategi av tjänsteföretag. Hon har många års erfarenhet av arbete inom läkemedelsindustrin, inom olika roller och olika terapiområden, vid Janssen-Cilag, Pfizer och AstraZeneca. Hon har även varit vice ordförande och ordförande för Lif – de forskande läkemedelsföretagens förening i Västsverige. Helena kommer också att arbeta med ett flertal av våra life science bolag och de nya idéer som håller på att bolagiseras.

• "Jag vill hälsa er varmt välkomna till vårt team, så roligt att få tillskott i vårt team av så grymt kompetenta personer som er. För Sara kommer det vara en hel del som är välbekant, men något nytt kanske, och för Amelia och Helena introducerar vi såväl vårt arbete, våra företag och vårt eko-system med glädje. Vi ser fram emot att göra underverk tillsammans och att fortsätta framtidssäkra GU Ventures processer och resultat.", säger Klementina Österberg, VD GU Ventures.

Avslutningsvis, vill vi på denna Internationella kvinnodag lyfta fram alla de kvinnor som vi arbetar med i våra företag och projekt. Särskilt er, som är delägare, idégivare och grundare, som tagit steget att starta företag, samt alla ni hjältinnor som leder företagen, såsom VD:ar, ledamöter och ordföranden. Stort tack för allt gott samarbete.