Iscaffpharma stärker sin position ytterligare med publicerad patentansökan inom immunonkologi

Iscaffpharmas publicerade patentansökan för användning av PDS (patient derived scaffolds) inom immunonkologi visar modellens användbarhet som ett prediktivt verktyg för att bedöma cancerbehandlingars effektivitet och för att identifiera nya mål för behandling. PDS efterliknar den mänskliga tumörmiljön och möjliggör test av läkemedel i en patientlik modell redan innan behandling sker i människa. Detta ger ett unikt fingeravtryck som visar den potentiella effekt ett läkemedel har och används för beslut om det fortsatta utvecklingsarbetet.

Läs ansökan HÄR

Per Setterberg, VD Iscaffpharma kommenterar;

• "Vi är stolta över de framsteg vi gör på Iscaffpharma och den publicerade patentansökan är en viktig del för att ytterligare skydda vår unika teknologi. Pre-kliniska modeller ger idag inte den information som behövs för att ta fram effektiva läkemedel mot cancer. Det gör att en stor andel av nya läkemedel inte får den förväntade effekten i patient studier. Detta gäller särskilt inom immunonkologi där vår unika metod ger stora fördelar mot nuvarande modeller"

Iscaffpharma har utvecklat en kostnadseffektiv plattform för att förbättra framgången i klinisk utveckling av behandlingar mot aggressiv cancer. Syftet med plattformen är att testa vilka patienter som har nytta av en behandling innan den ges till människor.

Nu meddelar bolaget att de publicerat patentansökan, gå till deras linked in HÄR.

Plattformen bygger på forskning av professor Göran Landberg och docent Anders Ståhlberg vid Sahlgrenska Cancercentrum som undersöker delar av tumörvävnad som normalt kasseras vid cancerkirurgi och där studiervisar att cellernas omgivning bär på hittills outnyttjad kunskap om sjukdomen.

• "I vanliga fall undersöker man tumörceller och gör sig av med resten, här gör vi tvärtom. Det vi tittar på är cellernas omgivning, deras omgivningsskelett, och vi såg tidigt att det fanns stora skillnader mellan tumörer från olika patienter, som bara kunde upptäckas vid analys av dessa omgivningar", säger Anders Ståhlberg, docent i molekylär medicin.

Forskarna kunde bland annat förutsäga risken för återfall i bröstcancer genom att studera egenskaperna hos omgivningsskelettet i olika patienters vävnader. Detta skedde genom att man satte in identiska cancercellinjer i skeletten, och jämförde de olika utfallen.

Forskningen utgör grund för en ny experimentell plattform för cancerdiagnostik, prognoser och för att testa cancerläkemedel. En läkemedelskandidat kan testas i flera olika individers bortopererade vävnad, för att se hur den potentiellt kan fungerar i olika patienter med cancer.

En annan fördel med den nya tekniken är att användningen av försöksdjur kommer att kunna minskas.

Om ISCAFF PHARMA

Iscaffpharma är ett bioteknikföretag som fokuserar på att utveckla bättre behandlingar av aggressiva cancerformer. Den bygger på forskning av professor Göran Landberg och docent Anders Ståhlberg vid Sahlgrenska Cancercentrum.

Teknologin är utvecklad till en kostnadseffektiv plattform för att förbättra framgångsfrekvensen i klinisk utveckling av behandlingar för aggressiv cancer. Plattformen tillhandahåller 3D-ställningar som efterliknar mänsklig tumörmiljö och verifierar effektiviteten av läkemedelsbehandling och ger högkvalitativa data för att stödja beslut om vilka läkemedel som ska gå in i kliniska prövningar.

Läs mer HÄR.

Per Setterberg