OlsAros supervete uppmärksammas i Forskning & Framsteg samt Aftonbladet –  möt en av forskarna bakom

OlsAros supervete uppmärksammas i Forskning & Framsteg samt Aftonbladet – möt en av forskarna bakom

Ett av GU Ventures inkubatorbolag, OlsAro Crop Biotech AB, är ett företag som fokuserar på utveckling av salttolerant vete. Vi har intervjuat Johanna Lethin från Göteborgs universitet som är en av forskarna som fått fram flera nya varianter av vete som tål att odlas i salthaltiga jordar, något som nyligen uppmärksammats i Forskning & Framsteg samt Aftonbladet. Med bas i en vetesort från Bangladesh har de nu tagit fram vetelinjer där snittvikten på fröet är högre och dessutom nästan har dubbelt så hög groningsprocent vid höga salthalter än ursprungssorten.

I Forskning & Framsteg uppmärksammas det nya vetet i en artikel med titeln: "Snart kan vetet växa i salt jord" där artikeln inleds med det alltmer ökande problemet med saltföroreningar i världen som leder till att åkermark blir obrukbar när den globala havsnivån varje år stiger med i genomsnitt 3,7 millimeter. En problematik som tyvärr förväntas öka med klimatförändringarna och som har fått ett forskarlag vid Göteborgs universitet att under tio års tid arbeta för att ta fram vete som klarar att växa i salthaltiga jordar. De har också lyckats identifiera vilka gener som styr plantans salttålighet vilket är upptäckter som kan få stor betydelse. Forskningen har använt OlsAros vetelinjer.

Johanna Lethin som är doktorand på institutionen för biologi och miljövetenskap vid Göteborgs universitet är en av de som varit med under den spännande resan, som ännu inte är över, mot det salttoleranta supervetet och berättar här lite vem hon är och hur det kom sig att hon fastnade för spannmålsforskning.

Berätta lite om vem du är och din bakgrund

Jag började min akademiska karriär i USA och på Southwest Baptist University i en liten by i mitten av Missouri. Där läste jag en fyraårig kandidatutbildning i biologi efter att ha fått ett fullt stipendium för mina idrotter fotboll och tennis. Därefter har jag rest en hel del, gjort min master, jobbat på olika företag (CropTailor tex som Olof Olsson har startat) och försvarade precis min doktorsavhandling i biologi den 29e april.

Vad är din koppling till OlsAro?

Min far Olof Olsson är en av grundarna i OlsAro och det var via diverse olika arbeten på CropTailor som jag fastnade för spannmålsforskning.

Varför är just salttolerans ett viktigt utvecklingsområde?

Ca 2000 hektar jordbruksmark kontamineras med salt och blir obrukbara varje dag, främst i utvecklingsländer. Eftersom populationen ökar ganska drastiskt (även där främst i utvecklingsländer) är det viktigt för bönderna att kunna odla på sin egen mark för att undvika hungersnöd och ekonomisk kris.

Berätta lite om ditt arbete och er upptäckt?

När jag kom in som doktorand 2016 tog jag över ca 2000 frön i fjärde generationen och började skala ner för att leta efter salttolerans. Då gjorde vi en enklare screening för att kunna gå igenom 2000 linjer på ett effektivt sätt och kollade där bara groning. 70 linjer visade sig gro bättre än ursprungsvetet och skickades till Bangladesh för fältförsök.

I fältförsöken i Bangladesh 2017-2018 planterade vi då dessa 70 linjer som vi tagit ut från dom 2000 vid den initiala screeningen, och alla grodde bättre på fältet än ursprungsorten samt att vissa frövikter var tyngre. Därefter tog vi ut 35 av dessa vetelinjer och skickade till Australien och där kollade vi inte groning utan där studerade vi bland annat tillväxt, salthalt i blad och vattenupptag. Vi fick väldigt intressanta resultat varav sex linjer valdes ut för en djupanalys. En av dessa linjer hade överlag bättre tillväxt, tyngre frövikt, och mycket lägre saltkoncentration i bladet än kontrollen under alla salthalter som testades (40. 80. 120 , 160 mM NaCl) samt kontrollen utan salt. Vi har också via bioinformatik verifierat gener som vi vet är involverade i salttolerans och det ska bli spännande att testa dessa på våra linjer.

Vad ser du för potential för salttoleranta vetelinjer? Vilken impact kan det vara med och bidra till?

Potentialen är enorm! Många länder i världen är påverkade exempelvis Australien och Bangladesh där vi utfört studier, men också länder som Egypten, Oman, Argentina, Indien, Vietnam, Kenya osv. Att kunna i framtiden korsa in våra gener/vetesorter med deras och nå ut till dessa länder med otaliga hektar obrukbar jord hade varit ett riktigt stort steg. Det hade varit väldigt kul om vi kunde komma ut på marknaden och distribuera vårt vete till länderna där det verkligen behövs.

Sen ligger ju åkermarker oftast kustnära vilket gör att länder i Europa också är drabbade om än i mindre skala, till exempel Nederländerna, Tyskland och Storbritannien. Kanske även Sverige och exempelvis Skåne i framtiden.

Om OlsAro Crop Biotech AB

OlsAro, som är ett av GU Ventures inkubatorbolag har utvecklat ett unikt salttolerant vete. Utsädet adresserar ett gigantiskt globalt problem med saltkontaminerad mark orsakat av bl.a klimatförändringarna och konstbevattning. Beräkningar visar att ca 6% av jordens odlingsbara mark är kontaminerat av salt och att andelen ökar. Problemet är inte bara akut i ett antal utvecklingsländer utan även i stora områden i Europa. Inte heller Norden och Sverige är helt förskonat, utan också här finns områden med så höga salthalter att de förhindrar optimal odling. Pågående klimatförändringar med ökande havsnivåer och mer frekventa torkperioder förväntas förvärra situationen ytterligare.

OlsAros unika teknologi kommer inte bara att kunna erbjuda utsäde för odling av vete på saltkontaminerad mark utan förväntas även bidra till att återställa förstörd mark. Dessutom kan utsäde med flertal andra värdefulla egenskaper, såsom förhöjd proteinhalt, modifierat fiberinnehåll etc tas fram.

Vete är tillsammans med majs och ris världens viktigaste gröda.

För mer information www.olsaro.com

Sofia Ström