OnDosis i GP: Genombrott för Mölndalsföretag – samarbetar med tysk läkemedelsjätte

I tisdagens Göteborgs-Posten kunde man läsa en intervju med Martin Olovsson, VD OnDosis.

Konceptet som OnDosis produkt baseras på knoppades av från AstraZeneca under 2017. På den korta tid som företaget existerat har man lyckats med att säkra startfinansiering om 50+ mkr, lyckad produktutveckling, att bygga upp ett nät av strategiska leverantörer, t ex ett samarbete inom ADHD avseende formuleringsutveckling, och framför allt lyckats få på plats ett substantiellt första kommersiellt avtal med ett globalt läkemedelsbolag för en produkt inom området smärta. Målet att utveckla en förbättrad behandling till nytta för såväl patienter som vårdgivare.

Martin Olovsson, VD och medgrundare av OnDosis, mötte upp Göteborgs-Posten för en intervju. Han berättar bland annat:

" En vanlig medicinkapsel består ofta av ett antal mindre enheter, det är från dessa mindre enheter vår utrustning kan dosera rätt"

Läs hela artikeln här: länk

För mer information, vänligen kontakta:

Martin Olovsson, VD OnDosis
E-mail: m.olovsson@ondosis.com
Telefon: +46 (0)76-772 8501

Om OnDosis

Det svenska life science företaget OnDosis har utvecklat en innovativ teknologi för flexibel och individanpassad dosering av orala läkemedel. Genom att integrera läkemedel och intelligent dosering med ett uppkopplat device erbjuder OnDosis ett nytt sätt att ta orala läkemedel – i mikrostorlek. Individanpassat, intuitivt och uppkopplat. Initiala fokusområden är smärta, ADHD och immunosuppression. OnDosis är en spin-out från AstraZeneca och har sitt huvudkontor i Göteborg, Sverige.

Mer information finns på www.ondosis.com.  Följ oss på LinkedIn: OnDosis.

Om GU Ventures

GU Ventures är topprankad av UBI Global som en av världens 20 främsta universitetsstyrda inkubatorer. Sedan starten 1995 har GU Ventures utvecklat 150 nya affärsidéer. Portföljen består idag av 55 innehav, varav nio är noterade. 87% av företagen i portföljen bidrar till de globala hållbarhetsmålen som fastställts av FN.

GU Ventures är helägt av svenska staten och förvaltas av Göteborgs universitet. Uppdraget är att finansiera och utveckla nya affärer och företag med anknytning till Göteborgs universitet, vilket leder till nyttiggörande av forskning och kompetens, förnyelse av näringslivet, jobbskapande och hållbar tillväxt. Läs gärna mer på: www.guventures.com.

GU Ventures sprider nyheter och information kring verksamheten, bolag i portföljen samt alumni.