Professor Fredrik Bäckhed vid Göteborgs universitet får prestigefullt mångmiljonanslag från EU

GU Ventures vill gratulera professor Fredrik Bäckhed till anslaget ERC Advanced Grant, ett EU-stöd som möjliggör att han tillsammans med sina kollegor kan utveckla en helt ny behandlingsstrategi inriktad mot att påverka tarmmikrobiotan. Mångmiljonstödet uppgår till 2,5 miljoner euro under fem år, vilket betyder att det rör sig om drygt 28 miljoner svenska kronor. Fredrik har startat flera företag tillsammans med sina forskarkollegor och GU Ventures, samt även sålt av ett av dem.

Bakterier i tarmen kan bilda ett ämne som tycks bidra till att hjärta, lever och andra organ blir stelare, vilket kan öka risken för hjärtsvikt och leversjukdom. Under de kommande åren ska forskarna vidareutveckla tidigare fynd som gruppen gjort, mot en behandling som hindrar bakterierna från att utsöndra den skadliga molekylen.

• "Det är ett helt nytt koncept att söka efter sätt att behandla tarmmikrobiotan istället för att använda läkemedel som påverkar kroppens celler", säger Fredrik Bäckhed, professor i molekylärmedicin på Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.

Det EU-finansierade forskningsspåret grundar sig på fynd som Fredrik Bäckheds grupp publicerade i tidskriften Cell för fem år sedan. De visade då att tarmbakteriers omsättning av aminosyran histidin är förändrad vid diabetes typ 2, vilket leder till att bakterierna producerar imidasolpropionat.

I sin fortsatta forskning om denna molekyl har gruppen kunnat koppla den till fibros, alltså förstelning av olika vävnader i kroppen, i detta fall särskilt i hjärta och lever. Gruppen har genomfört ett flertal småskaliga studier som stärkt bilden att molekylen kan kopplas till hjärtsvikt hos människa, men resultaten behöver under de kommande åren upprepas i fler studier.

• "Sannolikt har vi störst chans att konceptet fungerar för personer som är på väg att utveckla hjärtsvikt, men vi hoppas att behandlingen också ska kunna fungera för personer som redan har hjärtsvikt. Det skulle då bli en välbehövlig behandling för hjärtsvikt med bibehållen pumpförmåga där det idag inte finns någon evidensbaserad behandling", säger Fredrik Bäckhed.

Läs hela artikeln HÄR

Melisha Linnell

Presskontakt Kommunikatör /administratör GU Ventures administration/kommunikition