Simsen Diagnostics söker affärsinriktad VD med erfarenhet inom bioteknik

Simsen Diagnostics söker affärsinriktad VD med erfarenhet inom bioteknik

Simsen Diagnostics AB (SimSen) söker omgående en affärsinriktad och entreprenöriell VD med erfarenhet inom bioteknik/pharma området. Simsen Diagnostics bedriver kommersiell lansering av ultrakänslig vätskebiopsi för användning inom bl.a. cancerbehandling. Bolaget har ett flertal pharma-kunder i Norden och har som mål att lansera produkten globalt.

Simsen Personal™ är en mycket känslig och individanpassad analys av cirkulerande tumör-DNA (ctDNA), som är skräddarsydd för varje patient för att hjälpa till att identifiera återfall tidigare än standardverktyg. Simsen grundades av forskare vid Sahlgrenska Akademin, inom Göteborgs universitet och Boston university.

Arbetsuppgifter:

Som VD har du övergripande ansvar för att leda bolagets verksamhet. Arbetet innebär att leda utveckling av bolagets kommersialisering av Simsens produkter och innefattar även affärsutveckling, kapitalisering samt organisationsbyggande, liksom ansvar för bolagets immaterialrättsliga, ekonomiska och personella resurser. Till arbetsuppgifterna hör även att vara bolagets ansikte utåt och att aktivt söka kunder, affärspartners och finansiärer.

Erfarenhet:

Vi söker dig som har erfarenhet av liknande teknologier, gärna med ledande befattningar i liknande, kunskapsintensiva företag inom bioteknik/pharma området, gärna inom molekylär diagnostik och med teknisk/science försäljning till kunder. Du bör ha goda kunskaper och erfarenhet inom affärsutveckling och försäljning samt inom finansiering.

Egenskaper:

Du är en målmedveten, resultatinriktad och kommunikativ ledare, en genomförare och ”doer” och har en förtroendeingivande framtoning. Du brinner för sjukvård/hälsa och entreprenörskap, och är inte främmande för att ta dig an de varierande arbetsuppgifter som är naturliga inom ett mindre, entreprenöriellt bolag. Du är van att ta dig an utmaningar där det inte finns någon färdig lösning och att utvärdera olika initiativ för att komma vidare, även när du möter motstånd.

Tjänsten med merparten av arbetstiden är förlagd till Göteborg, som är bolagets hemvist.

Vid frågor, kontakta styrelseordförande Anders Waas.

Välkommen att sända din ansökan med CV HÄR.

Senaste ansökningsdag är 2024-02-29.

Anders Waas

Business Development, GU Ventures AB +46708580461