Sobrera Pharma AB söker VD för läkemedelsprojekt i fas II

Vi söker omgående en affärsinriktad och entreprenöriell VD med erfarenhet inom bioteknikområdet till Sobrera Pharma AB, som bedriver forskning och utveckling av ett nytt läkemedel för behandling av alkoholberoende – där det finns mycket stort behov av mer effektiv behandling.

Bolagets lösning är en ny, effektiv medicinsk behandling av patienter med alkoholberoende. Den är baserad på forskningresultat från gruppen som visat stor effekt i båda kliniska och prekliniska studier. Produkten är en kombination av två befintliga läkemedel som ger en additiv effekt på alkoholbegäret. Målet är att parallellt med fas II studie ta fram en patenterbar unik kombinationsprodukt. Vi har redan skickat in en patentansökan för kombinationsbehandling av alkoholberoende.

I mars startades en fas II randomiserad, placebokontrollerad fyrarmad mulitcenterstudie med 380 patienter. Parallellt görs formuleringsutveckling för att generera en unik kombinationsprodukt som kommer att ligga till grund för ett kompletterande produktspatent. Vår affärsidé är att, när fas II-studierna är genomförda, ingå ett partnerskap med ett läkemedelsbolag för vidare produktutveckling och fas III-studier. Målet är ett licensavtal år 2022-2023 med bolag som gör fas III och kommersialiserar.

Arbetsuppgifter: Som VD har du övergripande ansvar för att leda bolagets verksamhet. Arbetet innefattar affärsutveckling, kapitalisering samt organisationsbyggande liksom ansvar för bolagets immaterialrättsliga, ekonomiska och personella resurser. Till arbetsuppgifterna hör även att vara bolagets ansikte utåt och att aktivt söka framtida kunder, affärspartners och finansiärer.

Erfarenhet: Vi söker dig som har erfarenhet av ledande befattningar inom bioteknikområdet/läkemedelsområdet. Du bör ha goda kunskaper och erfarenhet inom affärsutveckling och försäljning samt inom finansiering.

Egenskaper: Du är en målmedveten, resultatinriktad och kommunikativ ledare, en genomförare och ”doer” och har en förtroendeingivande framtoning. Du brinner för sjukvård/hälsa och entreprenörskap, och är inte främmande för att ta dig an de varierande arbetsuppgifter som är naturliga inom ett mindre, entreprenöriellt bolag.

Tjänsten är på deltid/heltid med merparten av arbetstiden förlagd till Göteborg, som är bolagets hemvist.

Vid frågor, kontakta styrelseordförande Anders Waas på 0708-580461 eller anders.waas@ventures.gu.se.

Välkommen att sända din ansökan med CV per e-post till anders.waas@ventures.gu.se. Senaste ansökningsdag är 30e maj 2019.