Surgical Science är nu noterat på Nasdaq First North

I måndags har Nasdaq (Nasdaq: NDAQ) utannonserat att Surgical Science Sweden ABs aktier finns till försäljning i Stockholms Nasdaq First North. GU Ventures tackar och gratulerar alla inblandade till en väl genomförd noteringsemission och efterföljande notering!

Surgical Science är det 59:onde bolaget att bli börsnoterat på Nasdaq First North i Stockholm detta år. Emissionen före noteringen inbringade ca 70 mkr och övertecknades till ca 176%. Totalt uppgick intresset till 123 mkr, varav 49 mkr avser teckningsåtaganden.

Swedbank Robur Fonder AB och Healthinvest Partners AB hade innan teckningsperiodens början åtagit sig att teckna sig för motsvarande totalt 29,8 mkr eller ca 42,5 procent av emissionen och har blivit tilldelade tecknad volym.

"Vi är väldigt nöjda med börsnoteringen och vill varmt välkomna de nya aktieägarna", säger Gisli Hennermark, VD för Surgical Science Sweden AB. “Fokus ligger nu på tillväxt. Detta för att möjliggöra att alla kirurger som för första gången går in i en operationssal redan ska ha haft god träning och blivit objektivt utvärderad, i en säker VR-miljö. Växande försäljning av våra egna produkter tillsammans med licensering av vår skyddade mjukvara kommer resultera i större patientsäkerhet såväl som ett stort värde för våra aktieägare."

“Vi välkomnar Surgical Science till vår Europeiska tillväxtmarknad, Nasdaq First North,” säger Adam Kostyál, vice ordförande för Europeiska börsnoteringar i Nasdaq. “Surgical Science är ännu ett gott exempel på ett innovativt bolag inom vår sjukvårdssektor och vi gratulerar till en lyckad börsnotering."

Det finns en växande trend i medicinsk utbildning att träna praktiskt utan patienter för att öka patientsäkerheten. Surgical Science är den ledande leverantören av virtuella simulatorer för sjukvårdsträning. Dess träningssystem för laparoskopi and endoskopi används för praktik, validering och certifiering av studenter, kirurger och läkare över hela världen.

Surgical Science omsatte runt 52 miljoner kronor förra året och redovisade en vinst på 3,2 miljoner kronor. Företaget grundades 1999 av Dr Anders Hyltander inom GU Ventures regi och utgör GU Ventures elfte notering. Förutom GU Ventures, utgörs ägarskaran av Jan Bengtsson, via sitt bolag Marknadspotential, Roland Bengtsson, via sitt bolag Semelin Kapitalförvaltning samt personal. Erik Penser Bank AB är finansiell rådgivare och Advokatfirman Vinge är legal rådgivare.

Surgical Sciences pressmeddelanden om noteringsemissionen och efterföljande notering:

Mer om bolaget

Surgical Science Sweden AB är den ledande leverantören av virtuella simulatorer för sjukvårdsträning inom nyckelhålskirurgi och endoskopi. För mer info, välkommen in på www.surgicalscience.com.