Surgical Sciences produkt i närbild, virtual reality simulatorer för evidence baserad lapraskopisk and endoskopisk titthålskirurgisk träning.

Surgical Science är på väg till First North

Surgical Science, som erbjuder VR-träning inom titthålskirurgi, reser i skrivande stund ca 70 MSEK och utökar sin ägarkrets med målet att noteras på Nasdaq First North i juni. Bolaget har startats av idégivaren Dr Anders Hyltander vid Göteborgs universitet och Sahlgrenska Universitetssjukhuset, samt av GU Ventures. Idag ägs bolaget av investerare till drygt 90%, samt av personalen och GU Ventures. Finansiell rådgivare är Erik Penser Bank.

Det rapporteras i detalj av Breakit, bland andra:

.

Surgical Science är på väg till börsen – ska noteras på First North

Av Towe Boström 15 may 2017, kl 09:12

Surgical Science, som erbjuder VR-träning inom operationer, är på väg till börsen.
"Vi avser att notera bolaget på Nasdaq First North under senare delen av juni", avslöjar vd:n Gisli Hennermark.

"Vi avser att notera bolaget på Nasdaq First North under senare delen av juni", säger vd Gisli Hennermark till sajten Breakit.

Bolaget har haft möten med potentiella investerare och i planerna finns också att göra en nyemission på 50 miljoner kronor.

"Vi är väldigt glada över det intresse vi har från flera namnkunniga institutionella investerare och avser presentera dessa i samband med godkännande av prospektet", säger Gisli Hennermark.

Värderingen kommer att bli offentlig i samband med att prospektet godkänns. Gisli Hennermark beskriver intresset för bolaget som väldigt stort och tror att många kan relatera till produkten.

Surgical Science grundades år 1999. Grundaren Anders Hyltander, kirurg vid Sahlgrenska Universitetssjukhuset, hade en tanke om att kirurger skulle kunna träna långt innan själva operationen och hans teori gick ut på att utveckla realtidssimulatorer.

Surgical Science omsatte runt 52 miljoner kronor förra året och redovisade en vinst på 3,2 miljoner kronor. Företaget ägs av personalen, investerare och GU Ventures, ett holdingbolag vid Göteborgs Universitet. Över 90 procent ägs av två privata investerare som inte kommer att sälja aktier i samband med emissionen.

.

Surgical Science laddar för börsen – genomför nyemission

Av Towe Boström 19 may 2017, kl 13:46

Surgical Science laddar för börsen och genomför en nyemission på 70 miljoner kronor.

Nu bekräftar bolaget Breakits upppgifter och meddelar dessutom att nyemission på 70 miljoner kronor ska göras i samband med listningen på Nasdaq handelsplats Frist North i mitten av juni i år.

Enligt prospektet rör det sig om 2 miljoner emitterade akiter till ett pris av 35 kronor per akite. Inför noteringen värderas nu Surgical Science till drygt 100 miljoner kronor.

Tre av de befintliga ägarna, Marknadspotential, Semelin Kapitalförvaltning samt Pansari har åtgait sig att teckna aktier motsvarande ett värde av 19,3 miljoner kronor.

Utöver dem har även Swedbank Robur Fonder och HealthInvest Partners lovat sig att teckna aktier motsvarande ett värde på närmare 30 miljoner kronor.

Första dag för handel är planerad till den 19 juni 2017 och teckningsperioden sträcker sig 22 maj - 9 juni 2017.