Bilden är ett montage

Cereno Scientific förlänger bolagets finansiella runway in i 2025

Cereno Scientific (Nasdaq First North: CRNO B), ett bolag som utvecklar innovativa behandlingar för vanliga och sällsynta kardiovaskulära sjukdomar, har meddelat att Styrelsen i Cereno Scientific har beslutat att ingå låneavtal om totalt upp till 90 MSEK utställt av Formue Nord Fokus A/S. Detta förlänger bolagets finansiella runway in i 2025 och stärker möjligheterna till partnerskap.

Bakgrund och motiv till Lånet

Cereno är övertygade om att bolaget med sin långa erfarenhet inom läkemedelsutveckling, starka expertnätverk och samarbetspartners har en betydande möjlighet att med de tre läkemedelskandidaterna CS1, CS014 och CS585, helt förändra hur kardiovaskulära sjukdomar kommer att behandlas i framtiden. Tillskottet av kapital säkerställer att bolaget kan accelerera utvecklingen av företagets tre innovativa läkemedelskandidater mot viktiga milstolpar. Dessutom skapar det rätt förutsättningar för att bedriva affärsutvecklingsaktiviteter och då främst diskussioner om partnerskap för bolagets utvecklingsprogram. Likvid från Lånet ska främst användas för att:

• Stärka och accelerera arbetet med affärsutveckling, partnering, M&A-affärer på ett optimalt sätt.
  • Skapa bra förutsättningar för bolaget att föra förhandlingar med potentiella partners under en längre period
  • Öka tempot i bolagets samtliga tre utvecklingsprogram fram till respektive program når nästa värdehöjande milstolpar

Kommentar från Sten R. Sörensen, VD, Cereno Scientific

• ”Vi är mycket nöjda över att ingå denna finansieringslösning som syftar att ge bolaget och portföljen de bästa förutsättningarna för fortsatt framgångsrik tillväxt och utveckling. Vi bedömer att vi med detta lån, samt teckningsoptionerna av serie 3 (TO3) som påkallas i mars 2024, har skaffat oss optimala förutsättningar för att kunna hålla en stark position i diskussioner och potentiella förhandlingar med partners under en längre period. Vidare ser vi positivt på att kunna leverera aktieägarvärde med bättre utväxling då vi med en stärkt kassa har möjlighet att optimera utvecklingen av alla våra tre program till nästa värdehöjande milstolpe för respektive program”.

Kommentar från Joakim Söderström, styrelseordförande, Cereno Scientific

• ”Det har varit avgörande för oss att hitta en finansieringslösning som innebär att vi kan öka tempot i utvecklingen av våra tre utvecklingsprogram samtidigt som vi kraftigt ökar våra aktiviteter inom partnering och M&A-spåret, detta till en väldigt låg eller ingen utspädning av aktieägarna. Jag ser även positivt på att vi stärkt vår förhandlingsposition vid en potentiell partneringdiskussion med en välfyllda kassa och tre lovande läkemedelskandidater som vi nu snabbare kommer kunna ta vidare i utvecklingen och maximera värdet på vår portfölj.”

Lånevillkor

Lånet uppgår till totalt 90 MSEK och är uppdelat i två trancher om 45 MSEK vardera. Första utbetalningen sker den vid signering av låneavtalet och den andra utbetalningen kan göras när Cereno så väljer, men senast inom maximalt nio månader från och med att första utbetalningen är genomförd, d.v.s den 14 augusti 2024. Lånet förfaller till betalning den 14 maj 2025.

Lånet är föremål för en uppläggningsavgift om 5,0 procent av Lånet och löper med en årlig ränta om STIBOR 3M + 10 procentenheter av lånat belopp. Räntan löper från och med utbetalning av respektive tranch till och med att lånebeloppet samt upplupen ränta är återbetalt. Räntan förfaller vid slutat av varje kalenderkvartal och ska betalas av Cereno den sista bankdagen i kvartalet. Bolaget har möjlighet att återbetala Lånet före löptidens utgång utan lösenavgift. Styrelsen har bedömt lånevillkoren som marknadsmässiga och att upptagandet av Lånet ligger i såväl bolagets som dess aktieägares bästa intresse.

Rådgivare

Mangold Fondkommission AB är finansiell rådgivare och MAQS Advokatbyrå AB är legal rådgivare till Cereno Scientific AB i samband med Lånet.

Om Cereno Scientific AB
Cereno Scientific utvecklar innovativa behandlingar för vanliga och sällsynta kardiovaskulära sjukdomar. Den längst avancerade läkemedelskandidaten, CS1, är en HDAC-hämmare (histondeacetylas) som verkar som en epigenetisk modulator med tryckreducerande, ”reverse-remodeling”, anti-fibrotiska, anti-inflammatoriska, och anti-trombotiska egenskaper. En klinisk Fas II-studie pågår för att utvärdera CS1s säkerhet, tolerabilitet och effekt hos patienter med den sällsynta sjukdomen pulmonell arteriell hypertension (PAH). Ett samarbetsavtal med det globala läkemedelsbolaget Abbott tilllåter Cereno att använda deras banbrytande teknologi CardioMEMS HF System i studien. Två initiativ som genomfördes under den pågående Fas II-studien har visat positiva fynd som tyder på den potentiella kliniska nyttan av CS1 hos PAH-patienter. Dessa initiala resultat är dock inte en garanti för de slutliga studieresultaten som förväntas under andra kvartalet 2024. Cereno har också två lovande prekliniska läkemedelskandidater under utveckling genom forskningssamarbeten med University of Michigan. Läkemedelskandidaten CS014 är en HDAC-hämmare under utveckling som en behandling av arteriell och venös trombosprevention. Den innovativa läkemedelskandidaten representerar ett banbrytande tillvägagångssätt för antitrombotisk behandling potentiellt utan tillhörande ökad risk för blödning hos människor. CS014 är en ny kemisk entitet med en mångfaldig verkningsmekanism som en epigenetisk modulator – som reglerar blodplättsaktivitet, fibrinolys och blodproppsstabilitet för att förebygga trombos utan ökad risk för blödning, vilket dokumenterats i prekliniska studier. Läkemedelskandidat CS585 är prostacyklinreceptor-agonist som i prekliniska studier har visat effekt på IP-receptorn och förebygger trombos utan ökad risk för blödning. Bolaget är beläget i Göteborg, Sverige och har ett amerikanskt dotterbolag Cereno Scientific Inc. med kontor på Kendall Square i Boston, Massachusetts, USA Cereno är noterat på Nasdaq First North Growth Market (CRNO B). Mer information finns på www.cerenoscientific.se.

Sten R. Sörensen

VD Cereno Scientific AB +46 733 74 03 74