Cereno Scientific har tecknat avtal med AstraZenecas BioVentureHub

Cereno Scientific AB, som utvecklar ett nytt förebyggande läkemedel mot blodpropp, har välkomnats in i AstraZenecas BioVentureHub. Parterna har tecknat avtal för Cereno Scientifics utvecklingsverksamhet att flytta in i hubben.

Cereno Scientific utvecklar ett nytt förebyggande läkemedel mot blodpropp som bygger på kroppens egen intelligenta propplösningsmekanism och som ska användas vid behandling av trombosrelaterade kardiovaskulära sjukdomar på den globala marknaden. Under 2016 presenterades Cereno Scientific för AstraZenecas BioVentureHub, vilka nu välkomnar Cereno Scientific. Inflyttning sker i april.

”För oss i Cereno Scientific är BioVentureHubben en självklar plats för att lokalisera vår utvecklings­verksamhet och få tillgång till såväl relevant know-how som laboratoriefaciliteter,” säger Sten R. Sörensen, VD på Cereno Scientific.

”Cereno Scientific är ett spännande företag och en logisk utökning av vår BioVentureHub. AstraZeneca har ett stort kunnande inom området som de forskar inom och vi ser fram emot att de förlägger sin verksamhet här,” säger Magnus Björsne, VD på AstraZeneca BioVentureHub.

Cereno Scientific har just stängt en nyemission riktad till ett antal investerare. Bolaget planerar att genomföra fler kapitalanskaffningar och ansöka om notering på AktieTorget.

Finansiell rådgivare

Redeye är finansiell rådgivare till Cereno Scientific i samband med kapitalanskaffningarna.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Sten R. Sörensen, VD Cereno Scientific AB, +46 733 74 03 74, sten.sorensen@cerenoscientific.com

Magnus Björsne, VD AstraZeneca BioVentureHub, +46 708 46 70 86 magnus.bjorsne@astrazeneca.com

Om Cereno Scientific AB

Cereno Scientific utvecklar ett nytt förebyggande läkemedel mot blodpropp som bygger på kroppens egen intelligenta propplösningsmekanism och som ska användas vid behandling av trombosrelaterade kardiovaskulära sjukdomar på den globala marknaden. Hjärt- och kärlsjukdomar är idag den vanligaste dödsorsaken i världen. Med nuvarande behandling föreligger stor risk för allvarliga blödningskomplikationer vilket leder till bristande effekt och medför stor risk att drabbas av nya blodproppar. Fördelen med Cerenos läkemedelskandidat, CS1, är en förbättrad balans mellan förebyggande av blodproppar och behandlingsrelaterade blödningsbiverkningar vilket förväntas leda till effektivare behandling. CS1, som är en reformulering av en känd substans, bedöms ha en relativ kort utvecklingstid till färdigt läkemedel. Det är baserat på många års forskning och bevis för effekt finns i experimentella studier i djur, i tidiga humanstudier och i epidemiologiska studier. CS1 har en unik verkningsmekanism, ett möjligt brett indikationsfönster till stora blodproppsrelaterade folksjukdomar och därmed en stor marknadspotential. Bolaget har huvudkontor i Göteborg och har utvecklas med stöd av GU Ventures. För ytterligare information, se www.cerenoscientific.se.

About AstraZeneca BioVentureHub

AstraZeneca established the BioVentureHub in 2014 as an open innovation ecosystem to further strengthen competitiveness and dynamism in the Scandinavian life science industry. Based on an innovative public-private partnership model and located at the heart of AstraZeneca Gothenburg, the BioVentureHub gives emerging biotech/medtech companies and academic groups from Sweden and abroad a unique opportunity to co-locate with - and tap into - the power of AstraZeneca’s world-class scientists and state-of-the-art lab facilities and infrastructure, and with each other. For more information, please visit: www.azbioventurehub.com.

GU Ventures finansierar och utvecklar nya företag baserade på forskningsresultat och annan akademisk spetskompetens från Göteborgs universitet.

Sten R. Sörensen

VD Cereno Scientific AB +46 733 74 03 74