Cereno Scientific meddelar att första kliniska studien med CS1 är avslutad

Cereno Scientific meddelar att första kliniska studien med CS1 är avslutad

Cereno Scientific meddelar idag att bolaget avslutat sin första kliniska studie med läkemedelskandidaten CS1. Preliminära resultat visar på god säkerhet och tolerabilitet.

Studien har genomförts i samarbete med Cereno Scientifics kliniska forskningspartner, CTC i Uppsala. I studien deltog individer med ökad riskprofil för trombos för att utvärdera säkerhet, tolerabilitet och farmakokinetiska egenskaper hos CS1. Dessutom studerades effekter på riskmarkörer för trombos.

Cereno fortsätter arbetet med att analysera alla data från studien och hoppas att under andra kvartalet kunna presentera samtliga resultat som inkluderar data på CS1 farmakokinetik och potentiella farmakodynamiska effekter.

’’Vi ser fram emot de fullständiga resultaten från den kliniska studien och tillsammans med vår säkerställda finansiering upp till 106 MSEK bereder detta vägen för vårt fortsatta utvecklingsarbete med syfte att dokumentera CS1s effekt avseende preventiv blodproppsbehandling i patienter,’’ säger Sten R. Sörensen.

Cereno Scientific utvecklar en förbättrad behandling för skydd mot blodpropp (trombos) – den globalt dominerande dödsorsaken. Företagets läkemedelskandidat, CS1, utvecklas för preventiv behandling av personer som riskerar att få trombosrelaterad sjukdom. Den terapeutiska potentialen av CS1 som en ny behandling för förebyggande av trombos har bekräftats i olika prekliniska studier. Dessa studier i djurmodell har visat att det är möjligt att minska trombosbildningen genom att stimulera kroppens eget försvar mot trombos, utan ökad risk för blödningsbiverkning.

Relaterade pressmeddelanden:

• Cereno Scientific får godkännande för att starta klinisk studie med sin läkemedelskandidat CS1
• Cereno Scientific och CTC tecknar avtal för klinisk studie
• Positiva data har publicerats i Journal of Thrombosis and Haemostasis (JTH)
• Cereno Scientific ingår ett finansieringsavtal med European High Growth Opportunities Securitization Fund genom deras rådgivare Alpha Blue Ocean

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Sten R. Sörensen – VD
Epost: sten.sorensen@cerenoscientific.com
www.cerenoscientific.se

Om Cereno Scientific AB

Cereno Scientific utvecklar ett nytt förebyggande läkemedel mot blodpropp som bygger på kroppens egen intelligenta propplösningsmekanism. Hjärt- och kärlsjukdomar är idag den vanligaste dödsorsaken i världen. Med nuvarande behandling föreligger stor risk för allvarliga blödningskomplikationer vilket leder till bristande effekt och medför stor risk att drabbas av nya blodproppar. Cereno Scientifics läkemedelskandidat CS1 förväntas ge en möjlighet till effektiv preventiv blodproppsbehandling och lägre risk för allvarliga blödningsbiverkningar än dagens behandlingar med blodförtunnande läkemedel. CS1, som är en omformulering av en känd substans, bedöms ha en relativ kort utvecklingstid till färdigt läkemedel. Bolaget är Göteborgsbaserat med kontor i AstraZenecas BioVentureHub och utvecklas med stöd av GU Ventures. Cereno Scientifics B-aktie är noterad på AktieTorget sedan juni 2016, kortnamn: CRNO B, ISIN: SE0008241558.

Denna information är sådan information som Cereno Scientific AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 18 april 2018.

First clinical study with CS1 completed

Cereno Scientific today announces that the company has completed its clinical study with drug candidate CS1. Preliminary analysis of the study data shows that CS1 was safe and well tolerated.

The study was performed in collaboration with Cereno Scientific’s clinical research partner, CTC in Uppsala. In the study, individuals with an increased risk profile for thrombosis participated in evaluating safety, tolerability and pharmacokinetic properties of CS1. Furthermore, effects on risk markers for thrombosis were studied.

Cereno continues to analyse all data from the study and hopes to be able to present all results during the second quarter, including data on CS1 pharmacokinetics and potential pharmacodynamic effects.

“We are looking forward to the final results from the clinical study and, together with our secured financing up to 106 MSEK, this paves the way for our continued development work with the purpose to document CS1’s efficacy for preventive thrombosis treatment in patients,” says Sten R. Sörensen.

Cereno Scientific is developing an improved treatment to protect against thrombosis-related disease, which is the leading cause of death worldwide. The company’s drug candidate CS1 is being developed for the preventive treatment of patients at risk of thrombosis-related disease. The therapeutic potential of CS1 as a new therapy for preventive treatment of thrombosis has been confirmed in various preclinical studies. These studies in animals have shown that it is possible to reduce thrombosis formation by stimulating the body’s own intelligent clot-busting mechanism, without an increased risk for bleeding side effects.

Related press releases:

• Cereno Scientific receives regulatory approval to start clinical study with its drug candidate CS1
• Cereno Scientific and CTC team up for a clinical study
• Positive data published in Journal of Thrombosis and Haemostasis (JTH)
• Cereno Scientific enters into a financing agreement with European High Growth Opportunities Securitization Fund through its advisor Alpha Blue Ocean

For more information, please contact:

Sten R. Sörensen – VD
E-mail sten.sorensen@cerenoscientific.com
www.cerenoscientific.com

About Cereno Scientific AB

Cereno Scientific is developing a novel preventive medicine to treat thrombosis-related disease, based on the body’s own intelligent clot-busting system. Cardiovascular disease is currently the leading cause of death worldwide. Current therapies are connected to an increased risk of bleeding and, as a result, low effectiveness due to lower dosing levels. In turn, this leads to a high risk of new blood clots. The benefit with Cereno Scientific’s drug candidate, CS1, is an improved balance between preventing thrombosis and treatment-related side effects – leading to more effective treatment. CS1 is a re-formulation of a known compound and, as such, is expected to have a relatively short development time. The Gothenburg-based company is located in AstraZeneca’s BioVentureHub and is supported by GU Ventures. Cereno Scientific’s B share has been listed on AktieTorget since June 2016 with the ticker CRNO B, ISIN SE0008241558.

This information is such that Cereno Scientific AB is required to make public in accordance with the EU’s market abuse regulation (MAR) and the Swedish Securities Market Act. The information was made available publically by the Company’s contact person on 18 April 2018.