Cereno Scientifics läkemedelskandidat CS585 publiceras i högt rankade tidskriften Blood med lovande prekliniska data för förebyggande av trombos

Cereno Scientific (Nasdaq First North: CRNO B), ett bolag som utvecklar innovativa behandlingar för vanliga och sällsynta kardiovaskulära sjukdomar, meddelade nyligen att en publikation om läkemedelskandidaten CS585 har publicerats i den högt rankade referentgranskade medicinska tidskriften Blood. Publikationen visar att CS585, en prostacyklinreceptor-agonist, är en mycket potent och selektiv substans som ges både oralt och intravenöst och förebygger trombos i upp till 48 timmar vilket observerats i prekliniska studier.

Det händer mycket nytt i Cereno Scientific, bl.a så var Sten Sörensen, VD, på plats på världens största kardiologikongress i ESC 2023 i Amsterdam, Nederländerna och pratade om de senaste uppdateringarna i vår pågående fas II-studie av CS1 i den sällsynta sjukdomen PAH. Se filmen HÄR. Nu senast har Cereno Scientific också rapporterat insiderköp av aktien, läs mer HÄR.

Den vetenskapliga publikationen med titeln “The oxylipin analogue CS585 prevents platelet activation and thrombosis through activation of the prostacyclin receptor”, författades av L. Stanger et al.

"Detta är den första publikationen som visar att en prostacyklinreceptor-agonist kan framkalla ihållande hämning av blodplättsaktiviteten i blodet i dagar; effekten av CS585 observerades i upp till 48 timmar. Som jämförelse rekommenderas vissa FDA-godkända prostacyklinreceptor-agonist (PRA) läkemedel som iloprost att ges 6–9 gånger per dag för behandling av PAH. Därför kan CS585 vara livsförändrande för patienter baserat på dess ihållande skydd utan den ökade risken för blödning”, säger Michael Holinstat, ansvarig för Cerenos utvecklingsprogram vid University of Michigan och Director Translational Research vid Cereno. "I den här publikationen observerade vi att djur som behandlats med CS585 hade en signifikant minskning av trombstorleken än de som inte behandlades efter kärlskada. Jag är mycket glad över resultaten av denna publikation och potentialen hos CS585 som en behandling för att förebygga trombos.”

”Jag är väldigt nöjd över att se vår lovande läkemedelskandidat CS585 erkänd i en prestigefylld tidskrift som Blood. Publicering i referentgranskade tidskrifter är en viktig aktivitet i Cerenos strategi att fortsätta etableringen av vår närvaro och vårt rykte i det vetenskapliga samhället”, säger Sten R. Sörensen, VD, Cereno Scientific.

Den medicinska tidskriften Blood publiceras av American Society of Hematology. Blood är den mest citerade referentgranskade tidskriften inom hematologiområdet. Det tillhandahåller ett internationellt forum för publicering av originalartiklar som beskriver grundläggande laboratorie-, translationella och kliniska undersökningar inom hematologi.

Tillgång till publikationen: Livia Stanger, Adriana Yamaguchi, Pooja Yalavarthi, Sylviane Lambert, Devin Gilmore, Andrew Rickenberg, Catherine Luke, Kiran Kumar, Andrea T Obi, Andrew White, Niklas Bergh, Björn Lennart Dahlöf, Michael Holinstat; The oxylipin analogue CS585 prevents platelet activation and thrombosis through activation of the prostacyclin receptor. Blood 2023; blood.2023020622. doi: https://doi.org/10.1182/blood.2023020622

För mer information, vänligen kontakta:

Jonas Fogelberg, Interim CFO
E-post: info@cerenoscientific.com

Om Cereno Scientific AB
Cereno Scientific är ett biotechbolag i klinisk fas inom kardiovaskulära sjukdomar. Den längst framskridna läkemedelskandidaten, CS1, är en Fas II-kandidat under utveckling för behandling av den sällsynta sjukdomen pulmonell arteriell hypertension (PAH). CS1 är en HDAC-hämmare (histondeacetylas) som verkar som en epigenetisk modulator med tryckreducerande, ”reverse-remodeling”, anti-fibrotiska, anti-inflammatoriska, och anti-trombotiska egenskaper, alla relevanta för PAH. En klinisk Fas II-studie pågår för att utvärdera CS1s säkerhet, tolerabilitet och effekt hos patienter med PAH. Ett samarbetsavtal med det globala läkemedelsbolaget Abbott tilllåter Cereno att använda deras banbrytande teknologi CardioMEMS HF System i studien. Cereno har också två lovande prekliniska läkemedelskandidater under utveckling inom kardiovaskulära sjukdomar genom forskningssamarbeten med University of Michigan. Läkemedelskandidat CS014 är en ny HDAC-hämmare med epigenetiska effekter som har valts att primärt utvecklas för trombosprevention. I prekliniska studier har den visat att kunna reglera blodplättsaktivitet, fibrinolys och blodproppsstabilitet för att förebygga trombos utan ökad risk för blödning. Läkemedelskandidat CS585 är prostacyklinreceptor-agonist som i prekliniska studier har visat effekt på IP-receptorn och förebygger trombos utan ökad risk för blödning. Bolaget är beläget i Göteborg, Sverige och har ett amerikanskt dotterbolag Cereno Scientific Inc. med kontor på Kendall Square i Boston, Massachusetts, USA Cereno är noterat på Nasdaq First North Growth Market (CRNO B). Mer information finns på www.cerenoscientific.se.

Jonas Fogelberg

Interim CFO, Cereno Scientific