Fem startups i GU Ventures inkubator får betydelsefullt "Innovativa startups"-bidrag från Vinnova

Vinnova delar varje år ut finansiering inom utlysningen "Innovativa Startups" för att stötta nya företag att vidareutveckla skalbara lösningar som bidrar till hållbar tillväxt på en global marknad. I vårens utlysning får 168 bolag över hela landet dela på en finansiering om totalt 50 Mkr från Vinnova, varav fem är företag i GU Ventures inkubator.

Bidraget fördelas till varje bolag med upp till 300 000 kronor, som de exempelvis kan använda för att utveckla sin affärsmodell eller ta fram en ny prototyp. Syftet med finansieringen är att hjälpa startups vidareutveckla nya lösningar, som kan bidra till hållbar utveckling och stärkt konkurrenskraft.

Företagen som får tilldelat detta bidrag har verksamheter som är baserade på nyskapande produkter eller tjänster och har skalbara affärsmodeller.

• - Osäkerheten och riskerna som startups tar genom att våga testa nya teknologier, varor eller tjänster är en viktig drivkraft när det kommer till förnyelsen av marknader och samhällen. Det kan vi se när flera av de innovativa lösningarna som får finansiering svarar mot behov som uppkommit under pandemin, säger Emelie Falk, ansvarig för utlysningen på Vinnova.

• - Vi på GU Ventures vill gratulera alla startups som sökte och blev utvalda för att få Vinnovas stöd och det är extra kul att alla våra företag som sökte fick napp. Det är ett viktigt stöd i såddfasen och vi tackar Vinnova för deras betydelsefulla finansiering i dessa lägen. Nu gäller det att jobba på bra och leverera, så det ger tillbaka till samhället, att det gör en skillnad. Det ska bli jätteroligt! säger Klementina Österberg, VD för GU Ventures.

Om GU Ventures bolag som har fått stöd från Vinnova:

Sobrera Pharma AB

Sobrera Pharma AB är ett läkemedelsföretag i klinisk fas som utvecklar nya behandlingar för patienter med substansanvändning. Företagets inledande fokus är produkten SO-001. En fas II-utveckling pågår hos patienter med måttlig till svår alkoholstörning. Alkoholberoende är en stor global hälsofråga och en viktig orsak till dödlighet och sjuklighet. Sobreras vision är att erbjuda en effektiv och enkel att använda behandling för att förbättra hälsan och livskvaliteten, för att minska risken för sjuklighet och för tidig död hos patienter med missbruksstörningar och för att minska de därmed sammanhängande samhällskostnaderna. Företaget har sitt huvudkontor i Göteborg, Sverige. Mer information finns på https://sobrera.com/

Iscaff Pharma AB

Iscaffpharma är ett Bio-Tech-företag som fokuserar på att utveckla bättre behandlingar av aggressiva cancerformer. Den är baserad på forskning av professor Göran Landberg och docent Anders Ståhlberg vid Sahlgrenska cancercentret. Forskningen har dokumenterat att tumörens ställning (miljö) påverkar aggressiviteten hos cancer. Iscaff Pharma har utvecklat denna teknik till en kostnadseffektiv plattform för att förbättra framgångsgraden i klinisk utveckling av behandlingar för aggressiv cancer.

Hydroc Energy Storage AB

Hydroc konceptetutvecklades på 1980-1990 talen. Sven Åke Larsson, professor i geologi, Nils Olofsson och Bo Bergman utvecklade och verifierade tekniken på den svenska västkusten. Idag är det utvecklarna ovan som tillsammans med entreprenörer, forskare och GU Ventures som äger och driver bolaget. Hydroc bygger på att sprickplan skapas mellan borrhål/brunnar i en bergskropp. Grundvattnet cirkuleras i systemet. Bergskroppen laddas med värme på sommaren och tappas på värme på vintern eller i kortare cykler ner till timmar. Hydroc systemet kan användas ihop med kylmaskin och värmepump och tekniken skyddas av patent.

Nanolyze AB

Nanolyzes vision är att ständigt höja ribban för nanopartikelanalys och möjliggöra nano-skalans fulla potential. Nanopartikelanalys kräver ofta flera bearbetningssteg och en enda mätning kan vara tidskrävande. Därför har Nanolyze utgångspunkten i vågledarteknik och fokuserar på enkel installation, minimalt förberedelsebehov och intuitiva analysmetoder. För närvarande fokuserar Nanolyze på applikationer för biologiska nanopartiklar och agerar inom det överlappande området fysik och biologi.

DPella AB

DPella grundas av en grupp professorer och programvaruentreprenörer, som startade ett forskningssamarbete för att lösa integritetsutmaningar i den verkliga världen. Idag erbjuder de smarta och innovativa tjänster baserade på deras akademiskt erkända forskning och patentsökta teknik. DPella säkerställer dataanalys så att företag säkert kan dela eller tjäna pengar på dem; särskilt när analyser beror på kundens privata data. Deras uppdrag är att hjälpa till att öppna datainsikter som annars skulle förbli stängda på grund av att de är rädda för att bryta mot sekretessreglerna.

GU Ventures bygger företag av banbrytande idéer som kan forma en bättre morgondag och är topprankad av UBI Global Index som en av världens 20 ledande universitetsdrivna inkubatorer. Vi finansierar och utvecklar nya innovativa affärsidéer med kopplingar till Göteborgs universitet, som är ett av norra Europas största universitet. Vårt uppdrag är att kommersialisera dessa innovationer, så att det leder till användning av forskning och kompetens, förnyelse av näringslivet, skapande av jobb och hållbar tillväxt. Vårt passionerade team av företagsbyggare, finansexperter, IP och juridisk talang supporterar dedikerat våra företag och säkerställer deras framgång. Sedan startpunkten 1995 har GU Ventures utvecklat över 200 nya affärsidéer, varav 130 bedriver verksamhet idag och varav 14 är listade. Vår portfölj består av 70 innehav och ett antal projekt. I den senaste undersökningen matchar 87% av företagen de globala hållbarhetsmål som ställts av FN. GU Ventures ägs helt av den svenska staten och förvaltas av Göteborgs universitet. Läs gärna mer på: www.guventures.com.