Flera framsteg i GU Ventures aggregerade årsresultat 2022

Flera framsteg i GU Ventures aggregerade årsresultat 2022

Härmed presenterar GU Ventures några av de framsteg som gjorts föregående år genom vårt arbete med att förverkliga forskningsbaserade innovationer, som bidrar till att lösa stora samhälleliga utmaningar och vilka möter de globala hållbarhetsmålen.

GU Ventures företag utvecklar och levererar lösningar och innovationer för framtiden, som kommer till nytta och gör skillnad i samhället. Som vanligt, lever och andas GU Ventures med våra företag dagligen, vässar och anpassar kontinuerligt stödet till företagen och i samarbete med alla involverade arbetar vi aktivt för att förbättra och nå bättre resultat.

Särskilt påtagligt är ökningen i omsättning. För 94 av våra företag, som redan har levererat sina årsbokslut, har den sammanlagda omsättningen ökat med så mycket som 1,7 miljarder SEK under året till hela 3,7 miljarder SEK. Exportandelen visar att 17 företag av 94 företag, som har följts upp hittills, har en export om i genomsnitt 59% av sin omsättning som uppgår till 3,13 miljarder SEK totalt.

Aggregerade nyckeltal

Under 2022 har 94 av företagen presterat väl och ökat såväl omsättning som antal anställda, vilket sammanfattas i följande nyckeltal:

• 140+ nya företag verksamma
  • 11 av de 17 globala hållbarhetsmålen adresseras
  • 27 miljarder SEK i sammanlagd bolagsvärde
  • 3,7 miljarder SEK omsattes
  • 2070 personer sysselsatta
  • 35% kvinnor bland alla sysselsatta
  • 35% kvinnor bland alla VD:ar
  • 40% kvinnor bland alla styrelseordföranden
  • 3,15 miljarder SEK restes sammanlagt i ägarkapital, lån och bidrag

GU Ventures har sammanlagt:

• investerat 9 MSEK
  • gjort exits om 5 MSEK
  • tagit emot 77 nya idéer
  • utfört 20 genomlysningar
  • tagit in 8 nya objekt till inkubatorn
  • inkuberat 41 företag sammanlagt
  • examinerat 4 företag, som har lämnat inkubatorn.

Tre nya satsningar

De tre stora nyheterna för året är satsningarna och samarbetena som vi startade under 2022 med:

1. Göteborgs universitets och dess partners forskningscentrum Olignova inom oligonucleotid terapi
  2. Förberedelserna för CCRM Nordic för kommersialisering av regenerativ medicin där GU Ventures tillsammans med ett flertal partners har etablerat CCRM Nordic AB tack vare ett stöd från Svenska Staten som ska medfinansieras av ett konsortium.
  3. Samt projektet KRAFT, där GU Ventures genomför tillsammans med ett flertal medfinansiärer och samarbetspartners kapitalförstärkningsåtgärder för att locka mer riskkapital till regionens företag. Vi arrangerar bl.a. GoWest som blivit Sveriges största riskkapitalkonferens för entreprenörer och investerare med en internationell ambition. Vi har även arrangerat ALIS Life science Investor Day, samt fem mindre investerarmöten.

Utmaningar

Många av företagen i vår inkubator och företagsgrupp påverkades dock av det försämrade investerings- och börsklimatet under året. Det har inneburit att ett antal bolags värderingar har gått ned i samband med kapitaliseringar, vilket har varit en generell utveckling under året för många företag. Samtidigt har andra bolag knappt påverkats och några har ökat i värde, vilket varit ovanligt för perioden.

Investeringsstatistik

Oavsett värderingsfrågan har företagen lyckats att resa över 3,15 miljarder SEK och har idogt arbetat vidare, vilket har resulterat i framsteg avseende affärer, utveckling, studier/tester, rekryteringar och bolagsbyggande. Total mängd attraherat kapital är 73% lägre än förra årets exceptionella kapitalisering om ca 10 miljarder SEK. Det resta kapitalet om 3,15 miljarder SEK är fördelat på ägarkapital om 2,7 miljarder SEK, 252 MSEK i lån samt 231 MSEK i bidrag.

Företagen har attraherat ca 1 miljard SEK i utländskt kapital, varav 997 MSEK ägarkapital och 70 MSEK bidrag i form av EU-bidrag. Det utgör ca 34% av total kapitalisering. När statistiken delas upp på noterade respektive onoterade företag står de 15 noterade företagen för 53% av ägarkapitalet, 71% av lånen och 78% av bidragen.

GU Ventures har investerat 9 MSEK totalt i år (1 MSEK mer jmf med 8 MSEK året innan). För varje investerad krona av oss har vi således attraherat 346 SEK till utifrån samlad kapitalintag om 3,15 miljarder SEK. Dessa investeringar består av 11 nyinvesteringar om ca 2 MSEK och 33 följdinvesteringar om ca 7 MSEK.

Därutöver har GU Ventures genomfört 12 försäljningar i innehaven och 4 avvecklingar för totalt 5 MSEK (1,2 MSEK jmf m 4,8 MSEK året innan), vilket har stärkt vår likviditet och kapitalbas. De fyra består av avveckling av en verksamhet, rekonstruering av två, samt avslutning av verksamheten i investmentbolaget Kaponjären 1 AB efter att vinstmedlen delats ut.

Jämställdhet

Nyckeltalen visar att jämställdhetsnivåerna har sjunkit något och ligger på nivåer om 28-40% kvinnor i olika grupper, där 35% är genomsnittet i team och bland VDar. Därför har vi valt att satsa på mer stöd inom rekryteringar till teamen och styrelserna för att få mer jämställda företag. Bland styrelseledamöter är andelen kvinnor bara 28%, men glädjande nog är nyckeltalet för andelen kvinnor på ordförandepost i våra företags styrelser ca 40%.

Film om årets resultat

I denna kortfilm kan du även ta del av några klipp från våra bolag, såsom BICO Group, OlsAro Crop Biotech, Profundus, samt SeaTwirl:

...............................................

Filmmaterialet kommer bl.a. från Anders Frick, Beckman Media och Kommunikation AB, samt Melisha Linnell. Musiken är skapad av Melisha Linnell.