GU Holding avyttrar aktier i CropTailor till Lantmännen

GU Holding avyttrar aktier i CropTailor till Lantmännen

GU Holding har avyttrat hela sitt innehav i havrebolaget CropTailor till Lantmännen, som därmed ökar sin satsning på havre genom att förvärva majoriteten av aktierna i bolaget. Det ger GU Holding en utökad kapitalbas för ett flertal nya investe­ringar och CropTailor får en strategisk industriell huvudägare med stora ambitioner inom fältet.

Statligt ägda GU Holding AB har avyttrat hela sitt innehav i det unga bioteknikbolaget Crop­Tailor AB, som sedan 2007 utvecklat en teknik för att snabbt och med hög precision förädla havre. Sedan dess har bolaget bevisat att de kan ta fram havre med speciella kvaliteter, exempelvis havre med högre halter av betaglukan och protein, samt med högre motståndskraft mot växtsjukdomar.

- GU Holding är mycket nöjd med att kunna göra denna affär med Lantmännen, berättar Jesper Dahlberg, ansvarig för investeringen hos GU Holding och tidigare styrelseledamot i CropTailor. Transak­tionen säkerställer fortsatt vidareutveckling av CropTailor i industriell skala inom en jordbruks- och livsmedelskoncern som Lantmännen. Det är en klar styrka att ha Lantmännen som strategiska huvud­ägare med stora ambitioner inom fältet.

Professor Olof Olsson, VD för CropTailor och tidigare forskningsledare vid Göteborgs univer­sitet, har arbetat aktivt med att utveckla bolaget och som enskilt största ägare med att få till affären.

- Det är jätteroligt att vi kan fortsätta vår satsning i större skala. Lantmännen är en bra partner och våra verksamheter kommer att komplettera varandra väl, säger Olof Olsson.

Lantmännen har varit delägare i CropTailor under en betydande utvecklingsfas tillsammans med andra aktörer i branschen och har därigenom lärt känna bolaget väl samt har bidragit till utvecklingen. Det är en naturlig följd att bedriva vidare utveckling inom Lantmännen av flera skäl.

- Lantmännen är världsledande inom havreförädling och vi ligger i framkant när det gäller användning av nya metoder och ny teknologi. Ett ökat samarbete med CropTailor kommer att bidra väl till vår egen växtförädling, säger Peter Annas, chef för Utsädesenheten vid Lantmännen Lantbruk.

Havre är en produkt som ligger i tiden tack vare flera hälso­fördelar och sin goda smak.Intresset är globalt och efterfrågan på havre och havreprodukter växer kraftigt. Det är dessutom en central gröda för det svenska jordbruket och havre från Sverige och Norden har en stark ställning i världen tack vare sin höga kvalitet. Havre har flera hälsomässiga fördelar och bevisade hälso­effekter genom ett högt närings- och fiberinnehåll. Studier har bland annat visat att betaglukan i havre kan sänka kolesterolhalten i blodet samt bidra till att minska blodsockerhöjningen efter en måltid.

Affären bevisar GU Holdings affärsmodell ännu en gång i enlighet med uppdraget från staten, där GU Holding genom transaktionen tar hem en del av sitt investerade kapital, för att använda till nya investeringar.

- Denna transaktion ger en förstärkt likviditet i GU Holdings investeringskassa, som beräknas kunna satsas i ett flertal nya start-ups, berättar Klementina Österberg, VD för GU Holding. Vi har idag en portfölj innehållande ett femtiotal innehav, varav 40-talet utvecklas i inkubatorn och flera nya på väg in, så behovet är jättestort. De kommer att få dela på detta kapital, som CropTailor affären inbringat tillsammans med kapitalet från andra exitaffärer vi just genomfört.

CropTailor har fått sin första såddinvestering från GU Holding 2007 vid dess bolagsbildande och bolaget har ingått i GU Holdings inkubator under sina första verksamhetsår - då även grundarna, flera stiftelser, ägarna bakom havrebolaget Oatly, Lantmännens VL-stiftelse och Stiftelsen Lantbruksforskning bidrog till finansieringen och utvecklingen av bolaget. Sedermera gick även Lantmännen och norska Felle­skjöpet Agri in som ägare. Finansiering av den bakomliggande forskningen har beviljats av Vetenskapsrådet och Formas.

Parterna har kommit överens om att hålla köpeskillingen konfidentiell.

För mer information, vänligen kontakta:

-Jesper Dahlberg, Investment Manager på GU Holding AB, tel: 031-786 5530, 0706-18 32 10, jesper.dahlberg@holding.gu.se

-Mats Larsson, chef forskning och utveckling, Lantmännen, och styrelseordförande, CropTailor AB, tel: 070-557 83 39

-Olof Olsson, vd för CropTailor AB och tillika forskare vid Lunds universitet, tel: 070-315 5363, olof.olsson@croptailor.com

OM CROPTAILOR AB www.croptailor.com

CropTailor använder avancerad bioteknologi i kombination med traditionella förädlingsmetoder för att ta fram havre med nya och unika egenskaper. CropTailor har genom optimerad mutagenes kraftigt ökat variationen i en, för nordiska förhållanden, speciellt anpassad marknadssort. Genom att utveckla och utnyttja avancerade molekylära och biokemiska metoder kan enskilda havrelinjer med unika egenskaper identifieras i mutationspopulationen. Precisionen i denna förädling är så hög att affärsfilosofin nu är att låta slutanvändaren bestämma slutegenskapen. Efter metod­utveckling identifieras linjer med just den egenskapen som beställdes. Det fortsatta utvecklingsarbetet till en färdig sort sker därefter i nära samarbete med kunden som då får möjlighet att vara med och påverka i hela utvecklings­kedjan

OM LANTMÄNNEN AB www.lantmannen.se/omlantmannen

Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, maskin, bioenergi och livsmedel. Vi ägs av 29 000 svenska lantbrukare, är 8 000 anställda, har verksamheter i ett 20-tal länder och omsätter 33 miljarder kronor. Med basen i spannmål förädlar vi åkermarkens resurser för ett livskraftigt lantbruk. Några av våra mest kända varumärken inom livsmedel är AXA, Kungsörnen, GoGreen, Hatting, Schulstad och Gooh. Vårt företag är grundat på kunskap och värderingar som har funnits i generationer hos våra ägare. Genom att vi har forskning, utveckling och verksamhet i hela värdekedjan så kan vi tillsammans ta ansvar från jord till bord.

OM GU HOLDING AB www.holding.gu.se

GU Holding AB:s affärsidé är att starta upp och utveckla verksamheter utifrån nya idéer med anknytning till Göteborgs universitet. Syftet är att omsätta idéerna i nya produkter och tjänster samt därigenom skapa nya jobb och mervärde i samhället. Målet är att utveckla idéerna så att de kan bli lönsamma och ge vinstutdelning i framtiden eller avyttras till lämpliga avnämnare. Bolaget bedriver en inkubator- och en investeringsverksamhet som är rankad som Topp 10 i Europa med syfte att erbjuda en stark plattform för start-ups och dess grundare att utveckla sina verksamheter. GU Holdings affärs­utvecklare och ekonomer deltar aktivt i utvecklingen av dessa verksamheter och ser till att start-upsen har en kompetent styrelse, management och resurser för att genomföra sina affärsplaner och uppnå sina målsättningar att ta sina affärer till marknaden.

GU Holding bildades 1995 med staten som ägare och förvaltas sedan 1998 av Göteborgs universitet. Verksamheten finansieras av Göteborgs universitet, Västra Göta­landsregionen, Tillväxtverket samt VINNOVA genom det nationella inkubatorprogrammet. Sedan start har bolaget medverkat till att över 110 nya verksamheter lanserat nya produkter och tjänster på många olika marknader inom läkemedel, medicin- och bioteknik, miljö, energi, IT, utbildning, mm. Dessa verksamheter har attraherat över 800 mkr i kapital och skapat över 300 nya jobb. Under de senaste 10 åren har dessa bolag omsatt ca 2 miljarder kronor. GU Holding har hittills investerat närmare 80 mkr i bolagen och tagit hem 65 mkr i avyttringar medan många miljoner kvarstår i ännu orealiserade värden. Bolaget har gjort sammanlagt 30 exitaffärer varav tre av bolagen är listade, samt lagt ned ett 30-tal verksamheter.