GU Holding avyttrar aktier i Ortoma till strategisk delägare

GU Holding har avyttrat drygt halva sitt innehav i Ortoma till Infotech i Väst. Det ger GU Holding en investeringsbas för ett tiotal nya investeringar och Ortoma en ny strategisk delägare i Infotech.

Statligt ägda GU Holding AB har avyttrat drygt halva sitt innehav om 344 250 B-aktier i Ortoma. Affären bevisar än en gång GU Holdings affärsmodell i enlighet med uppdraget från staten, där GU Holding genom transaktionen tar hem en del av sitt investerade kapital, för att använda till nya investeringar.

-Genom transaktionen får GU Holding en större investeringsbas, som beräknas kunna satsas i ett tiotal start-ups, berättar Klementina Österberg, VD för GU Holding. Vi har idag en portfölj innehållande ett femtiotal innehav, varav ett trettiotal utvecklas i inkubatorn och flera nya på väg in. De kommer att få dela på detta kapital som Ortomaaffären inbringat.

Ortoma får genom transaktionen en ny strategisk aktieägare genom Infotech i Väst AB. Bolaget är kontrollerat av entreprenören Roy Forslund, som har lång erfarenhet av att driva IT-bolag och är verksam inom sektorn.

-Vi bedömer att Roy Forslund kommer att bli en strategisk aktieägare i Ortoma, eftersom han har kompetens att förstå verksamheten och har deklarerat ett långsiktigt engagemang i bolaget. Ortoma är ett av GU Holdings mest framgångsrika bolag och vi är nöjda med att kunna sälja en del av innehavet när vi funnit en köpare som vi bedömer vara bra för Ortoma, berättar Håkan Sterner, GU Holdings vice VD och CFO och tillika Ortomas CFO.

-Jag bedömer Ortomas produktlinje som högintressant, säger Roy Forslund. De har en modern teknisk lösning för sjukvården, där jag ser stor potential för Ortoma.

GU Holding har efter denna försäljning 300 000 aktier i Ortoma (varav 150 000 röststarka A-aktier) och har därmed 8,22 % av antalet röster och 2,82 % av antalet aktier i bolaget. Infotech i Väst AB har 1,71 % av antalet röster och 3,24 % av antalet aktier i Ortoma.

-Vi kvarstår som en av de största delägarna i bolaget, berättar Klementina Österberg, GU Holdings VD som är tillika styrelseordförande och ledamot i valberedningen i Ortoma. Vi kommer fortsätta vara engagerade i Ortoma på flera plan.

GU Holding har tillsammans med grundaren Matts Andersson aktivt bidragit till Ortomas utveckling och kapitalisering genom åren, då Ortoma har utvecklats i GU Holdings inkubator sedan 2007 och listats på AktieTorget under 2014. GU Holding AB:s affärsidé är att starta upp verksamheter utifrån nya idéer med anknytning till Göteborgs universitet. Syftet är att omsätta idéerna i nya produkter och tjänster samt därigenom skapa nya jobb och mervärde i samhället. Målet är att utveckla idéerna så att de kan bli lönsamma och ge vinstutdelning i framtiden eller avyttras till lämpliga avnämnare.

För mer information, vänligen kontakta:

OM GU HOLDING

www.holding.gu.se

GU Holdings affärsidé är att starta upp, utveckla och finansiera nya idéer baserade på kommersialiserings­bara forskningsresultat, affärsprojekt och företag med anknytning till Göteborgs universitet, vilka ska förvaltas väl för lönsamhet och tillväxt, och om och när så är lämpligt, utlicensieras eller avyttras.

Bolaget bedriver en inkubator- och en investeringsverksamhet med syfte att erbjuda en stark plattform för start-ups och dess grundare att utveckla sina verksamheter. GU Holdings affärs­utvecklare och ekonomer deltar aktivt i utvecklingen av dessa verksamheter och ser till att start-upsen har en kompetent styrelse, management och resurser för att genomföra sina affärsplaner och uppnå sina målsättningar.

GU Holding bildades 1995 med staten som ägare och förvaltas sedan 1998 av Göteborgs universitet. Verksamheten finansieras av Göteborgs universitet, Västra Göta­landsregionen, Tillväxtverket samt VINNOVA genom det nationella inkubatorprogrammet. Sedan start har bolaget medverkat till att över 100 nya verksamheter lanserat nya produkter och tjänster på många olika marknader inom läkemedel, medicin- och bioteknik, miljö, energi, IT, utbildning, mm. Dessa verksamheter har attraherat över 730 mkr i kapital och skapat över 300 nya jobb. Under de senaste 10 åren har dessa bolag omsatt 1,8 miljarder kronor. GU Holding har hittills investerat närmare 80 mkr i bolagen och tagit hem över 60 mkr i avyttringar medan många miljoner kvarstår i ännu orealiserade värden. Bolaget har gjort sammanlagt 30 exitaffärer varav tre av bolagen är noterade, samt lagt ned ett 30-tal verksamheter.

OM INFOTECH I VÄST AB

Infotech i Väst AB har sitt säte i Mölnlycke och bedriver handel med och förvaltning av värdepapper. Bolaget är startat av Roy Forslund, som är majoritetsägare i Infotech i Väst.

OM ORTOMA

www.ortoma.com

Ortoma utvecklar operationssystem för planering och positionering av implantat vid höftleds-, knäleds- och ryggkirurgi. Bolagets operationssystem, OTS™ (Ortoma Treatment Solution) underlättar för kirurger att inför operation mäta och planera i 3D för placeringen av ledimplantat och under operation positionera implantatet i patienten. Ortomas operationssystem ger patienten möjligheten till ett bättre operationsutfall, höjer kvaliteten på utförda ingrepp och minskar antalet omoperationer. Globalt genomförs mer än 7,5 miljoner ortopediska ingrepp varje år där OTS™ kan komma användas inom höftleds-, knäleds- och ryggkirurgi. I Sverige genomfördes förra året 42 600 ingrepp inom höftleds-, knäleds- och ryggkirurgi. Ortoma har cirka 700 aktieägare och bolagets B-aktie är noterad på AktieTorget.