GU Ventures och företagens resultat i 2021

GU Ventures och företagens resultat i 2021

GU Ventures sammanfattar verksamhetsåret 2021 i sin Årsredovisning 2021 och sitt arbete med att förverkliga forskningsbaserade innovationer, som bidrar till att lösa stora samhälleliga utmaningar och vilka möter de globala hållbarhetsmålen. Störst förbättring har gjorts inom finansiering och kapitalresning, som nådde rekordhöjder under 2021. Därutöver har nyckeltalen för omsättning och jämställdhet ökat mest.

Sammanfattning av de uppnådda resultaten i 2021

• 140 nya företag verksamma
  • 11 av de 17 globala hållbarhetsmålen adresseras
  • 49 miljarder kr i sammanlagd bolagsvärde
  • 2 miljarder kronor omsattes
  • 1600 personer sysselsatta
  • 38% kvinnor bland alla sysselsatta
  • 37% kvinnor bland alla VD:ar
  • 33% kvinnor bland alla styrelseordföranden
  • Och rekordet var att 10 miljarder kronor restes sammanlagt i ägarkapital, lån och bidrag under 2021.

- "Nu när det är dags att sammanfatta år 2021 i GU Ventures historia, kommer det definitivt att gå till histo­rien som året då våra företag reste över 10 miljarder kronor sammanlagt - mitt i pandemin och under en tid av börs­oro pga. ett annalkande krig. Ett sådant styrke­besked och attraktivitet har sällan skådats under ett och samma år", sammanfattar VD Klementina Österberg. "Nyckeltalet åskådliggör hur mycket dessa företag kan accelerera sina verksamheter och skapa mer tillväxt genom att rekrytera fler personer och köpa fler företag. Det betyder att de än mer sannolikt kommer leverera den impact – den positiva påverkan och skillnad, som vi vill uppnå med innovationerna."

GU Ventures egna nyckeltal och årsresultat

GU Ventures egna koncernomsättning ökade med 10 Mkr sedan föregående år och landade på 52 Mkr. Koncernresultatet förbättrades med 14 Mkr till ett plusresultat om 2,8 Mkr. Koncernens balansomslutning blev 93 Mkr med en ökning om ca 8 Mkr.

88 nya idéer hanterades och 10 har valts ut för kommersialisering, varav 7 valdes in i inkubatorn. Samtidigt har 7 examinerats efter att ha genomfört inkubatorprocessen. Under året hade 38 företag inkubatorstöd och tillsammans med ytterligare 37 portfölj­inne­hav och 24 projekt har GU Ventu­res arbetat med totalt 99 engagemang.

Under året har GU Ventures investerat sammanlagt 8,1 Mkr (jmf m 6,8 Mkr året innan) i de 10 nya företagen och i 38 följdinvesteringar i GU Ventures portföljföretag. Hittills har GU Ventures investerat ca 128 Mkr sammanlagt under sina 26 verksamhetsår.

GU Ventures har genomfört avyttringar för en total summa om 4,8 Mkr i 2021 (jmf m 4,4 Mkr året innan), vilket har stärkt lik­viditeten och kapitalbasen inför framtida satsningar. Totalt har GU Ventures av­yttrat aktier och tillgångar för ca 146 Mkr under 26 år och hade ca 215 Mkr i orealiserade innehav vid årsskiftet 2021/2022 enligt EVCA värderingsprincipen.

Investeringsboom

Majoriteten av finansieringen utgörs av ägarkapital investeringar i 2021 och även om det var mycket kapital i omlopp, har värderingarna på nya tech och bio-tech företag sjunkit generellt i världen och likaså för flertalet av GU Ventures företag. Förutom för de av GU Ventures företag, som tog stora steg framåt och istället mångdubblade sina värderingar under 2021. Totalt värderades alla företagen, som kunnat mätas, till ca 49 miljarder kr, varav portföljföretagen värderades till sammanlagt ca 35 miljarder kronor vid årsskiftet 2021/2022.

Inkubatorföretagen drog in ca 400 Mkr (jmf m 117 Mkr året innan) och hela portföljen drog in ca 9,6 miljarder kr (jmf m ca 1,7 miljarder kr året innan). De få alumnibolag, som har kunnat mätas, attraherade ytterligare 622 Mkr under året. Sammanlagt landar detta i rekordnivån 10 miljarder kr, varav majoriteten 9,8 miljarder kr är ägarkapital medan ca 300 Mkr är lån och 115 Mkr är bidrag.

Företagen har attraherat ca 1 miljard kronor i ut­ländskt kapital, varav 909 Mkr ägarkapital, 10 Mkr lån och 81 Mkr bidrag. Utländskt kapital utgör endast 10% och här finns framförallt merparten av bidragen, som är EU-bidrag och utgör 70% av alla bidragen.

GU Ventures har även kunnat saminvestera med ett flertal egna investeringsbolag. Hittills har - tillsammans med andra investerare - startats 6 investeringsbolag och fonder, varav Vasa Angels drog igång sin investeringsverksamhet med 33 Mkr under 2021. Även GOKAP Invest och Eir Ventures fonden fortsatte att resa kapital till sina kassor under 2021. Två andra nya investeringsbolag, som startats, är under kapitalisering. De utgör fonder inom moderbolagen STAR Impact resp OligoNova Accelerator.

Tillsammans med partners bjöd GU Ventures in till det nya internationella GoWest-evenemanget liksom ett antal nationella och regionala investerarevents under 2021. Det var andra gången som Swedish Life Science Investor Meeting arrangerades av GU Ventures tillsammans med de andra life science inkubatorerna i landet. Under två dagar i november 2021 träffade 45 svenska life science företag ca 40-talet investerare i 250 möten. Första GoWest-evenemanget gick av stapeln i februari 2022 på Uni3 by Geely. Över 80 investerare samlades från 11 länder för att ha över 400 möten med entreprenörer.

Innovationer i världsklass

Majoriteten av företagen är onoterade medan 15 av före­tagen är notera­de på de svenska och de amerikan­ska börserna vid Nasdaq och Spotlight Stock Exchange. Det 15:e företaget har börsnoterats under året, som är Ectin Re­search AB och vars VD Anna Sjöblom-Hallén även fick utmärkelsen ”Årets ledare” i GU Ventures Awards med motiveringen att hon under 2021 har lyckats genom­föra kapitalrunda, notering, godkännande från Läkemedelsverket samt förberett en klinisk studie om behandling av blåscancer.

Därutöver drev teamet ett flertal samarbets- och utvecklingsprojekt såsom West Swedish Incubators, Star Impact, Mötesplats Steneby, Verifiering för Tillväxt ("VFT"), Greenups, Kompetens+, m.fl., som samtliga avser att stärka de idéer och innovationer som GU Ventures har i uppdrag att kommersialisera.

"De innovationer som vi har förmånen att jobba med är i världsklass. Det är dels tack vare den banbry­tan­de forsk­ning vid Göteborgs universitet, som ligger till grund för många av företagen, och dels tack vare våra skickliga entreprenörer som förädlar affärsidéerna. Sammantaget har arbetet resulterat i många nya livs­kraftiga företag genom åren och ökat intresse för företagen och deras produkter och tjänster", avslutar Klementina.

GU Ventures film över årsresultaten 2021

GU Ventures bygger företag av banbrytande idéer som kan forma en bättre morgondag och är topprankad av UBI Global Index som en av världens 20 ledande universitetsdrivna inkubatorer. Vi finansierar och utvecklar nya innovativa affärsidéer med kopplingar till Göteborgs universitet, som är ett av norra Europas största universitet. Vårt uppdrag är att kommersialisera dessa innovationer, så att det leder till användning av forskning och kompetens, förnyelse av näringslivet, skapande av jobb och hållbar tillväxt. Vårt passionerade team av företagsbyggare, finansexperter, IP och juridisk talang supporterar dedikerat våra företag och säkerställer deras framgång. Sedan startpunkten 1995 har GU Ventures utvecklat över 240 nya affärsidéer, varav 140 bedriver verksamhet idag och varav 15 är listade. Totalt har 17 miljarder kronor rests till företagens verksamheter. I den senaste undersökningen matchar 87% av företagen de globala hållbarhetsmål som ställts av FN. Inkubatorn har 38 företag i processen och portföljen består av 76 innehav idag. GU Ventures ägs helt av den svenska staten och förvaltas av Göteborgs universitet. Läs gärna mer på: www.guventures.com.