GU Ventures presenterar årsresultaten i 2023, samt gratulerar pristagare och nominerade i GU Ventures Awards

GU Ventures vill härmed offentliggöra och gratulera alla pristagarna och de nominerade i årets GU Ventures Awards, vilka uppmärksammandes under den årliga jullunchen med GU Ventures företagen. Samtidigt presenterades även GU Ventures preliminära resultat och nyckeltal för året.

GU Ventures har återigen arrangerat sitt årliga event GU Ventures Awards. Som vanligt fick de cirka 70 deltagarna njuta av julmat, av livemusik med Melisha Linnell på sång och piano tillsammans med affärsutvecklaren Mikael Funa, samt av att årets nominerade och pristagare lyftes och prisades i prisceremonin. De inbjudna var GU Ventures team, styrelse, samt representanter från alla GU Ventures företag.

GU Ventures VD; Klementina Österberg presenterade årets resultat i följande punkter:

• 95 nya affärsidéer hade inkommit till dags dato
  • 92 företag & projekt har GU Ventures stöttat under året
  • 2 miljarder kr omsätter GU Ventures företag, inkl alumni
  • 1 877 sysselsatta finns i GU Ventures företag, inkl alumni
  • 24 miljarder kr är total EVCA-värdering av GU Ventures företag, inkl alumni
  • 1,5 miljarder kr i finansiering har attraherats av GU Ventures företag, inkl alumni

Detta resultat beräknas att utgöra ett normalbra år. Samtliga nyckeltal som presenterades är dock preliminära och presenteras i sin helhet i samband med årsredovisningen för 2023, som kommer släppas i april 2024.

Åhörarna fick även höra talas om vilka de nya projekten och företagen var, som GU Ventures har ingått avtal med och har investerat i hittills under året, och att fler är på gång. Majoriteten av företagen var som vanligt inom läkemedel. Ytterligare 28 följdinvesteringar har gjorts i portföljen och 3 till är beslutade.

Prisceremonin och utnämningarna presenterades också av GU Ventures VD, Klementina Österberg, som lyfte fram såväl nominerade som följande pristagare för året:

1. Till Årets ledare i GU Ventures Awards utsågs Petra Apell och VD i Texray AB, för sina fantastiska prestationer under året tillsammans med övriga i teamet och styrelsen i Texray. Motiveringen var att Petra har lyckats att bygga team, produkt, internationell utrullning med en global distributionspartner, samt resa 45 Mkr i expansionskapital.
  2. I kategorin Årets team gick utmärkelsen återigen till teamet i Videm AB, som leds av grundarna Maria Barklund och Petter Bareng. De har byggt ett bra team, är väldigt drivna och levererar resultat med stöd av styrelse, delägare och investerare.
  3. Till Årets grundare utsågs Jan Lötvall, som grundat Exocure, Nexos och fler företag i år, som delar priset med Andrea de Bejczy och Bo Söderpalm, som grundat Sobrera Pharma. Sobrera grundarna har under året presenterat fina resultat från en klinisk studie på ca 380 patienter inom alkoholmissbruk.
  4. Alzinova AB teamet under Kristina Torfgårds ledning är Årets Impact Maker. Bolagets vaccinkandidat mot Alzheimers sjukdom visar god tolerabilitet, en acceptabel säkerhetsprofil och en hög frekvens av immunrespons.
  5. Sist men inte minst, utsågs våra medarbetare, Sofia Hjelmberg och Carl-Peter Mattsson till Årets medarbetare vid GU Ventures. Båda har bidragit med avgörande insatser i det som GU Ventures team har landat under året och tackades för sina prestationer och stöd till kollegorna. Sofia har ansvarat framförallt för GoWest, det nordiska riskkapitalforumet, som drog ca 550 deltagare från 12 länder, där entreprenörer och investerade träffades. Carl-Peter har framgångsrikt landat förberedelserna och uppstarten av CCRM Nordic AB, som ska kommersialisera läkemedel för avancerad genterapi. Konceptet belönades med dels 6 Mkr från VGR och Swelife, samt med ytterligare 85 Mkr från Svenska staten via Vinnova. Det bygger på den framgångsrika kanadensiska CCRM-modellen och kommer att etablera toppmoderna faciliteter för processutveckling och produktion vid Life Science-klustret GoCo Health Innovation City i Mölndal, i anslutning till AstraZenecas faciliteter.

Under tiden gästerna åt julbord spelade och sjöng våra medarbetare Melisha Linnell (a.k.a Melisha MusicProduction), som jobbar med kommunikation på GU Ventures, tillsammans med affärsutvecklaren Mikael Funa.

GU Ventures vill tacka alla som bidragit till årets framgångar och önskar nu alla en riktigt God Jul!

Med fortsatt engagemang för att stödja och främja entreprenörskap ser GU Ventures fram emot att fortsätta spela en nyckelroll i att forma framtidens innovativa lösningar och företagsframgångar. Med det önskar GU Ventures teamet sköna vilopauser under julhelger för alla sina företag.

Bildlänk till video