GU Ventures välkomnar ny VD och ny chef för kliniska verksamheten i A + Science!

.............................................................

Den kliniska prövningsverksamheten inom A + Science AB grundades 1997 av dedikerade forskare inom hjärt-kärlområdet vid Göteborgs universitet och som ett dotterbolag till GU Ventures. Företaget startade sin verksamhet i samband med ASCOT-studien och har sedan dess levererat många studieresultat till sina kunder. Nu med lång erfarenhet av tjänster inom kliniska prövningar för läkemedel (fas I-IV) samt medicintekniska produkter utser A+ Science ny VD och förstärker teamet ytterligare med en ny chef för den kliniska verksamheten.

Håkan Fröderberg - en erfaren ledare

A+ Science nya VD är Håkan Fröderberg, som har lång erfarenhet från ledande befattningar i flera företag inom life science-branschen. Styrelsen är övertygad om att Håkan med sin bakgrund och erfarenhet är rätt person att leda och bidra till att utveckla företaget, dess medarbetare, tjänster och affärsrelationer.

Innan Håkan Fröderberg kom till A + Science arbetade han för Celgene som affärsenhetschef och var medlem i den nordiska ledningsgruppen. Innan dess var han nordisk VD för Nigaard Pharma AS / Zambon, där han byggde den nuvarande organisationen. Under sin karriär inom läkemedelsindustrin har Håkan också arbetat på Vifor Pharma Nordiska AB, Wyeth, SBL Vaccin AB och AstraZeneca.

• ”Det gläder mig att presentera Håkan Fröderberg som ny VD för A + Science AB, säger Mikael Nordenstjerna, ordförande för A + Science. ”Håkan är en erfaren ledare med ett brett nätverk inom den nordiska life science-sektorn och det är inspirerande att arbeta tillsammans med Håkan och fortsätta utveckla A + Science.”

Eva Fredriksson är ny chef för den kliniska verksamheten

Eva Fredriksson har också lång erfarenhet från ledande befattningar inom life science-industrin och vården. Eva kommer senast från Stockholmsregionen, där hon ansvarade för att utveckla samarbetet mellan det nationella kvalitetsregistret och Life Science-industrin samt arbetade med förändringsledning.

Eva har också arbetat i många år med kliniska prövningar på läkemedelsföretaget Roche. Under de senaste åren på Roche var Eva ansvarig för hela den kliniska prövningen i Sverige. Innan dess och under flera år arbetade hon med kvalitetsutveckling och forskningsprojekt inom onkologi.

• ”Jag började på A + Science i början av november och efter att ha varit här bara några veckor känns det väldigt bra, det är verkligen ett spännande företag. Med min bakgrund som forskningssjuksköterska och efter att ha arbetat på ett läkemedelsföretag, som är involverat i kliniska prövningar, känns det redan som att jag är på rätt plats. Det känns också spännande och frestande att arbeta på ett svenskt företag i CRO-branschen. Genom vårt arbete får vi möjlighet att stödja och säkerställa att patienter och vård kommer att dra nytta av nya läkemedel och ny teknik samt bidra till en kontinuerlig utveckling av svensk livsvetenskap," säger Eva Fredriksson.

Mer om A + Science

• A+ Sciences tjänster inkluderar hantering av kliniska prövningar, genomförandet av hela den kliniska studien, från början till slut eller delar av den, beroende på kundens behov.
  • A+ Science tillhandahåller också fullständiga läkemedelsövervakningstjänster, före och efter marknadsföring, inklusive 24/7 tillgänglighet av QPPV, biträdande QPPV och läkemedelssäkerhetsläkare, säkerhetsdatabaslicens inklusive MedDRA-licens, ICSR-behandling (före och efter marknadsföring) inklusive medicinsk granskning och överlämnande till Eudravigilance, Övervakning av ny lagstiftning, litteratursökning och granskning (global och lokal, ICSR-samling från EVWEB, inträde och underhåll i XEVMPD, PSMF-underhåll, signalhantering, skrivning av SOP, PSUR, DSUR och RMP).
  • A+ Science kan erbjuda kompetens till läkemedelsbolagens egnateam genom att outsourca personal (kort- och långsiktiga lösningar).
  • Sedan 2004 erbjuder A+ Science tjänster inom fortlöpande medicinsk utbildning (CME) i samarbete med universitetssjukhuset i Umeå och Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.

Hemsida: https://www.a-plusscience.com/

Kontakta A + Science på info@a-plusscience.com för att ta reda på mer om hur teamet på A + Science kan hjälpa dig att genomföra din kliniska prövning.

GU Ventures bygger företag av banbrytande idéer som kan forma en bättre morgondag och är topprankad av UBI Global Index som en av världens 20 ledande universitetsdrivna inkubatorer. Vi finansierar och utvecklar nya innovativa affärsidéer med kopplingar till Göteborgs universitet, som är ett av norra Europas största universitet. Vårt uppdrag är att kommersialisera dessa innovationer, så att det leder till användning av forskning och kompetens, förnyelse av näringslivet, skapande av jobb och hållbar tillväxt. Vårt passionerade team av företagsbyggare, finansexperter, IP och juridisk talang supporterar dedikerat våra företag och säkerställer deras framgång. Sedan startpunkten 1995 har GU Ventures utvecklat över 200 nya affärsidéer, varav 130 bedriver verksamhet idag och varav 12 är listade. Vår portfölj består av 70 innehav och ett antal projekt. I den senaste undersökningen matchar 87% av företagen de globala hållbarhetsmål som ställts av FN. GU Ventures ägs helt av den svenska staten och förvaltas av Göteborgs universitet. Läs gärna mer på: www.guventures.com.