I fotot från vänster: Richard Raimer, ny ekonomichef, samt Sara Lorentzon, ny projektledare inom Life Science.

GU Ventures välkomnar Richard Raimer och Sara Lorentzon!

GU Ventures vill härmed hälsa varmt välkomna och introducera två nyanställda: Richard Raimer, som GU Ventures nya ekonomichef och CFO, och Sara Lorentzon, Project Development Manager inom Life science.

Introduktion av Richard Raimer

Richard är chef för den växande personalstyrkan på ekonomiavdelningen, som inkluderar såväl GU Ventures egna ekonomer, som de ekonomer och CFO:s som hyrs ut till GU Ventures företag och tillhandahåller ekonomi-, finans- och administrationstjänster till våra kunder.

Richard har en internationell civilekonom examen från Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Han har tidigare arbetat inom bl. a. sjöfartsindustrin, oljelagringsindustri och försäkringsbranschen. Under sin karriär har han haft breda roller i ledande positioner där han har kunnat kombinera sitt intresse för affärer och affärsutveckling med finans, ekonomi och administration.

• "Jag har ett stort intresse för vetenskap, ny teknik och teknikutveckling. För min del är det fascinerande att se att mycket av det som jag läste om eller såg på bio när jag var yngre och som då betraktades som ren Science Fiction idag är en realitet eller på god väg att realiseras. Det känns därför otroligt spännande att få en möjlighet att bli en del av denna utveckling och på så sätt få medverka till att framtidens idéer och företag formas och utvecklas genom GU Ventures försorg", säger Richard.

Som person är Richard mycket vetgirig och kunskapstörstande och brinner för att sätta sig in i olika problemställningar för att kunna finna kreativa och framåtdrivande kommersiella lösningar. Han vill inspirera till en god arbetsmiljö där medarbetarna samarbetar genom att prestigelöst dela med sig av sina kunskaper och erfarenheter.

Introduktion av Sara Lorentzon

Sara kommer att främst arbeta med ett antal life science projekt och företag i tidig fas, för att etablera dem väl inför kommersialisering. De företag, som hon redan har börjat arbeta med, är Implexion Pharma och Flora Innovation, två spännande case i tidig fas och med stor potential.

Sara är civilingenjör i bioteknik med en mastersutbildning från Chalmers Entreprenörsskola och har arbetat med affärsutveckling i tidiga skeden i samband med bolagsbildandet av GU Ventures numera noterade företag, Toleranzia och Alzinova, samt även med det case, som idag är Flora Innovation.

Hon har internationell erfarenhet från Sydkorea och har sedan 2016 arbetat på ALMI Invest med tidig riskkapitalfinansiering av startups inom alla branscher, men med fokus på life science-företag.

Som person är hon strukturerad, engagerad, motiverad och utåtriktad och har med sig erfarenhet från ett stort antal startups från olika branscher och vad som krävs av företagen för att väcka intresse från investerare.

• "Jag ser verkligen fram emot att återigen få komma närmare företagen och att dag för dag få verka för att fantastiska innovationer har en större möjlighet att nå fram till marknaden, där de kan göra verklig skillnad för många människor. Det ska bli spännande att få ta del av nya upptäckter, som kommer ut från Göteborgs universitet, och att få arbeta hands-on och bidra till deras affärsmässiga utveckling. GU Ventures är ett företag som jag har stort förtroende för och jag ser fram emot att få vara en del av det härliga teamet som arbetar där!", säger Sara.

GU Ventures VD välkomnar

Kollegorna på GU Ventures är glada att kunna välkomna såväl Richard som Sara till teamet och ser fram emot ett fortsatt fint samarbete med dem båda.

• "Så otroligt roligt att två så grymt kompetenta personer som Richard och Sara vill jobba med oss, och vi gillar dem skarpt. De började arbeta hos oss den 1:a mars och det känns som att de alltid har varit här, då de båda har kommit väl in i arbetet på så kort tid. För Sara var en hel del välbekant, men även nytt och hon var självgående från start. Richard har med stor glädje tagit tag i många bollar och leder arbetet på ekonomiavdelningen med många nya initiativ. De livar upp kontoret och det är väldigt roligt att jobba med dem och framtidssäkra GU Ventures processer och resultat.", säger Klementina Österberg, VD GU Ventures, som själv arbetat i över 20 år på företaget, varav de senaste 15 åren som VD.

GU Ventures bygger företag av banbrytande idéer som kan forma en bättre morgondag och är topprankad av UBI Global Index som en av världens 20 ledande universitetsdrivna inkubatorer. Vi finansierar och utvecklar nya innovativa affärsidéer med kopplingar till Göteborgs universitet, som är ett av norra Europas största universitet. Vårt uppdrag är att kommersialisera dessa innovationer, så att det leder till användning av forskning och kompetens, förnyelse av näringslivet, skapande av jobb och hållbar tillväxt. Vårt passionerade team av företagsbyggare, finansexperter, IP och juridisk talang supporterar dedikerat våra företag och säkerställer deras framgång. Sedan startpunkten 1995 har GU Ventures utvecklat över 200 nya affärsidéer, varav 130 bedriver verksamhet idag och varav 14 är listade. Vår portfölj består av 70 innehav och ett antal projekt. I den senaste undersökningen matchar 87% av företagen de globala hållbarhetsmål som ställts av FN. GU Ventures ägs helt av den svenska staten och förvaltas av Göteborgs universitet. Läs gärna mer på: www.guventures.com.

Sara Lorentzon

Project Development Manager, GU Ventures +46 (0)70 - 284 22 15