GU Ventures VD Klementina Österberg utsedd till Årets finansprofil 2019!

GU Ventures VD Klementina Österberg utsedd till Årets finansprofil 2019!

GU Ventures gratulerar Klementina Österberg som utsetts till Årets finansprofil 2019 av FinansKompetensCentrum, som drivs av Business Region Göteborg och är ett professionellt finansnätverk som förser medlemmarna med kunskap, kontakter och inspiration.

Det avslöjades i samband med Super Summit – Makroekonomiskt forum som FinansKompetensCentrum arrangerade på Handelshögskolan vid Göteborgs universitet under måndagen den 3 februari.

Årets Finansprofil delas årligen ut av FinansKompetensCentrum till en person som har gjort en speciell insats inom finansområdet och satt Göteborg på finanskartan i Sverige.

Juryns motivering löd:

"Klementina Österberg är en klyftig och karismatisk ledare och en riktig vitamininjektion med hjärtat i Västsverige som under 18 år arbetat med att utveckla och investera i idéer. Med stor framgång och med enastående engagemang har hon lett GU Ventures till att bli ett av de 20 främsta i världen i sitt slag. Hon stöttar hängivet start-ups och entreprenörer och som initiativtagare och styrelseordförande i ett nytt investeringsbolag stärker hon inte bara Västsveriges kapitalmarknad – utan också hela det västsvenska näringslivet.”

Klementina har arbetat på GU Ventures i över 18 år där hon tillsammans med teamen vid GU Ventures, Göteborgs universitet och i företagen har lyckats att utveckla företagsgruppen till att topprankas i många år. Nu senast som en av världens 20 främsta universitetsdrivna inkubatorer enligt UBI Global Index ranking – samt nummer två i Norden och nummer nio i Europa.

GOKAP Invest

Klementina är även en av initiativtagarna till GOKAP Invest, ett nytt investmentbolag med fokus på att stödja Västsveriges start-ups och entreprenörer samt stärka den västsvenska kapitalmarknaden.

– GOKAP-gruppen är ett av GU Ventures delägt investmentbolag, där närmare 200 göteborgare har investerat, berättar Klementina. Alla är välkomna att genom GOKAP vara med och satsa kapital på framtidens företag, vilket man kanske inte kan annars. Bolaget startades i januari 2018 och har numera en portfölj med tio innehav av innovativa företag.

GOKAP har startats tillsammans med Carl-Magnus Kindal, CEO för Göteborg Corporate Finance och ägare och ordförande för Aqurat Fondkommission, och Claes Holmberg som är medtech-entreprenör och bl.a. varit i ledande befattningar vid Nobel Biocare, Orasolv, Emotra, tillsammans med ett antal affärsänglar och innovationsaktörer. VD är Roy Jonebrant

Varför är det så viktigt med en västsvensk kapitalmarknad? Hittar inte Stockholmskapitalet hit ändå så länge vi kläcker goda idéer och innovationer?

– Det gör de och de tycker att våra göteborgsbolag generellt sett är lågt värderade vilket är attraktivt. Vi är säkert många fler här i Göteborg som är intresserade av att investera i våra göteborgsbolag och därigenom etablera ännu starkare bolag här, säger Klementina.

Årets Finansprofil har delats ut sedan 2003. De senaste tre årens pristagare är Magnus Borelius, Finansdirektör, Göteborgs Stad (2016), Nanna Stranne och Mai Thai, Grundare av Sigmastocks (2017) samt Hans Oscarsson, CFO Volvo Cars (2018).

...................

Filmerna nedan visar Patrik Andersson, VD för Business Region Göteborg, vid prisutdelningen i Malmstenssalen, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, på måndagen den 3 februari.

Läs Business Region Göteborgs intervju med Klementina angående utmärkelsen här:

Och se filmad intervju gjord av EFN TV och report Anders Frick här:

EFN: https://www.efn.se/nyhetsrummet/arets-finansprofil-brinner-for-startups/?fbclid=IwAR2dd2MmpnkIVAPH7b2trv2rHIZ5DgjmjrU3SZ8tSnP35fBWQqWgxwsmuhg

...................

SUPER SUMMIT - MAKROEKONOMISKT FORUM

En paneldebatt om makroekonomi och världsläget följde prisutdelningen med fyra särskilt utvalda chefsekonomer:

1. Danske BankMichael Grahn
  2. Burenstam & Partners:s Rose Marie Westman
  3. SEB:s Robert Bergqvist och
  4. SwedbankAndreas Wallström

Moderator var göteborgaren Olof Manner vid Swedbank.

GU Ventures AB kommersialiserar nya innovativa affärsidéer med koppling till Göteborgs universitet, som är ett av norra Europas största lärosäten. Sedan starten 1995 har GU Ventures utvecklat över 190 nya affärsidéer och är topprankad av UBI Global som en av världens 20 främsta universitetsdrivna inkubatorer. Portföljen består idag av ett 70-tal objekt, varav nio är noterade. Vid senaste mätningen matchar 87% av företagen de globala hållbarhetsmålen som fastställts av FN. GU Ventures är helägt av svenska staten och förvaltas av Göteborgs universitet. Uppdraget är att finansiera och utveckla nya innovationer, vilket leder till nyttiggörande av forskning och kompetens, förnyelse av näringslivet, jobbskapande och hållbar tillväxt. Läs gärna mer på: www.guventures.com.

GU Ventures sprider nyheter och information kring verksamheten, sina bolag samt alumnibolagen.