Hydroc presenterar projekt i webbinarium  – Så kan värmesektorn bidra till fossilfrihet

Hydroc presenterar projekt i webbinarium – Så kan värmesektorn bidra till fossilfrihet

Svenska Hydroc Energy Storage AB har utvecklat en ny metod för effektiv och flexibel lagring av värme och kyla i berggrunden. Nu anordnar forsknings- och innovationsprogrammet Termo vårens första Termowebbinarium idag den 21 februari klockan 9.00–10.00 där två projekt presenteras, varav ett är "Underjordiskt värmelager med höga effekter och temperaturer" som presenteras av Henrik Lindståhl, Tekniska Verken & Jan Bergland, Hydroc.

Anmäl dig till webbinariumet HÄR

Läs Termos artikel om Hydroc HÄR

Om Hydroc

Teorierna och tekniken bakom Hydrocs koncept utvecklades på 1980–1990 talen av forskare på Chalmers, SGU och GU under ledning av professor Sven Åke Larsson, då tekniken verifierades i ett antal projekt i norra Bohuslän. Idag ägs företaget av entreprenörer, forskare och GU Ventures som tillsammans vidareutvecklar tekniken och driver företaget framåt.

Tekniken som är patenterad bygger på att cirkulera grundvatten via sprickplan mellan ett begränsat antal borrhål/brunnar i en bergskropp, sprickplanen ökar kontaktytan hundrafalt och därmed den termiska effektiviteten i berggrundslagret.

I huvudsak laddas bergskroppen med överskottsvärme under sommaren och återtas under vintern. Systemet kan med fördel även användas ihop med kylmaskiner och värmepumpar.

En stor samhällsnytta av Hydrocs teknik är att möjliggöra ökad elproduktion utan att stor del av tillförd energi förslösas bort genomvkylvatten som värmer upp vattendrag och sjöar. I Europa och intevminst i Norge diskuteras förbud mot att elda sopor om inte värmen nyttiggörs effektivt. Att lagra värme blir nyckel till ökad lokalproduktion av el.

För mer info: https://www.hydroc.se/

Om forsknings- och innovationsprogrammet Termo

Termo är ett forsknings- och innovationsprogram som ska bidra till att utveckla kunskap, kompetens och innovationer inom området värme och kyla för att accelerera energiomställningen och möjliggöra ett kostnadseffektivt, robust och hållbart energisystem.

Programmet startade 2018 och har under de första fem åren finansierat ett 90-tal forskningsprojekt med en total budget på cirka 260 miljoner kronor.

Den andra programperioden är på fem år och pågår 2024–2028, med möjlighet till förlängning. Budgeten är på 160 miljoner kronor.

Jan Bergland

VD, Hydroc