Incipientus teknologi används inom forskning på sväljstörningar som ofta förekommer hos den äldre befolkningen

Incipientus Ultrasound Flow Technologies AB är ett högteknologiskt företag som bl.a  utvecklar och säljer ultraljudsbaserade analytiska system för att kvalitetssäkra och förbättra industriprocesser. Men företagets teknologi används även inom medicinsk forskning. Waqas Qazi, Ph.D, är en erfaren forskare inom matreologi och klinisk nutrition som använt tekniken i flera år i sitt arbete med biomekaniken för sväljstörningar som ofta förekommer hos den äldre befolkningen.

Incipientus Gothenburg Throat-modell är designad för att efterlikna den övre delen av halsen där beröringsfria sensorer kan mäta en rad olika produkter för in vitro-visualisering och hastighetsprofilmätningar av bolustransport under sväljningsprocessen.

Klicka HÄR för att se fallstudien i samarbete med RISE Research Institutes of Sweden.

Klicka HÄR för mer info om forskningen genom en intervju med Ph.D. Waqas Qazi.

OM Incipientus Ultrasound Flow Technologies AB

Incipientus är ett marknadsledande, progressivt högteknologiskt företag med en stark forskningsbakgrund och har sina rötter i RISE-Research Institutes of Sweden AB, CPUT-Cape Peninsula University of Technology och ETH-Zürich.

Bolaget utvecklar och säljer vätskeanalys-system för flödesvisualisering, processövervakning och kvalitetskontroll av industrivätskor. Incipientus vision är att bidra till en grön framtid genom intelligenta teknologier som ger förbättrad kvalitet, mindre avfall och energibesparingar.

GU Ventures bygger företag av banbrytande idéer som kan forma en bättre morgondag och är topprankad av UBI Global Index som en av världens 20 ledande universitetsdrivna inkubatorer. Vi finansierar och utvecklar nya innovativa affärsidéer med kopplingar till Göteborgs universitet, som är ett av norra Europas största universitet. Vårt uppdrag är att kommersialisera dessa innovationer, så att det leder till användning av forskning och kompetens, förnyelse av näringslivet, skapande av jobb och hållbar tillväxt. Vårt passionerade team av företagsbyggare, finansexperter, IP och juridisk talang supporterar dedikerat våra företag och säkerställer deras framgång. Sedan startpunkten 1995 har GU Ventures utvecklat över 200 nya affärsidéer, varav 130 bedriver verksamhet idag och varav 14 är listade. Vår portfölj består av 70 innehav och ett antal projekt. I den senaste undersökningen matchar 87% av företagen de globala hållbarhetsmål som ställts av FN. GU Ventures ägs helt av den svenska staten och förvaltas av Göteborgs universitet. Läs gärna mer på: www.guventures.com.

Johan Wiklund

CEO, co-founder