Isabella Palmgren, VD och grundare till Mimbly vinner Postcode Lotteries Green Challenge 2021 !

Postcode Lotteries Green Challenge har utsett Isabella Palmgren, VD och grundare till bolaget Mimbly till vinnare av årets tävling. De fem finalisterna fick i finalen presentera sina produkter och tjänster för den internationella juryn och efter att vinnaren utsetts tilldelades Mimbly därefter ett stort pris på 500 000 euro för sin Mimbox, en teknik som återvinner tvättmaskinsvatten, sparar energi och filtrerar bort mikroplast från avfallsflöden.

• "Att starta ett bolag med hårdvara är extremt kapitalintensivt", säger Isabella Palmgren och fortsätter; ”Med 1 procent av riskkapitalfinansieringen som går till företag med kvinnliga grundare har det varit en utmanande resa. Dessa prispengar hjälper oss att nå kommersialisering med vår första produkt och tar oss också närmare en konsumentlösning. Att spara mikroplast och vatten bör inte vara ett val; det ska automatiskt finnas i alla apparater som vi köper. ”

• ”Isabella är en fantastisk vinnare. Mimblys Mimbox är en lysande lösning som kan hjälpa världen att tvätta mer hållbart. Med den internationella Green Challenge-tävlingen har vi satt gröna nystartade företag i rampljuset i 15 år. Dessa unga entreprenörer spelar en viktig roll för att underlätta övergången till ett hållbart sätt att leva. Det är precis vad våra fem postkodlotterier i Nederländerna, Sverige, Storbritannien, Tyskland och Norge, tillsammans med sina 13 miljoner spelare, arbetar för varje dag. ” säger Sigrid van Aken, ordförande i juryn och VD för Novamedia/Postcode Lotteries.

Juryn delade ut tvåan på 200 000 euro till Hanson Cheng i Storbritannien. Hans uppstart, Tire Collective, utvecklar en enhet som kan eftermonteras på fordonens hjul för att förhindra att däckslitage kommer in i ekosystemet. De tre andra finalisterna, Qazi Sohail Ahmad från ChargeBnB (Norge), Jardo Stammeshaus från Liion Power (Nederländerna) och Oliver Baum från Warmduscher (Tyskland), fick 100 000 euro vardera.

Om Mimbly

Mimbly utformar och utvecklar innovativa lösningar som syftar till att förändra ohållbara beteenden, med fokus på tvätt. Produkterna utvecklas till att bli intuitiva, enkla och trevliga att använda, så som hållbarhet ska kännas. Mimblys produkt Mimbox är en produkt som ansluts till tvättmaskiner och gör tvätten mer hållbar genom att spara vatten, energi, CO2 och stoppa skadlig mikroplast från att komma ut i vattensystemet.

Läs mer på: https://www.mimbly.se/

Om postkodlotteriets Green Challenge

Det nederländska postkodlotteriet grundades 1989 för att samla in pengar till välgörenhetsorganisationer som arbetar för att göra världen till en grönare och mer rättvis plats. Idag har det fyra systerlotterier: Svenska Postkodlotteriet i Sverige, People's Postcode Lottery i Storbritannien, Deutsche Postcode Lotterie i Tyskland och Norsk Postkodelotteri i Norge.

Världen behöver desperat bli grönare och mer hållbar. Tävlingen finns för att öka gröna företag och hjälpa dem att göra skillnad, just nu. För världen kan inte vänta.

Läs mer på: https://www.greenchallenge.inf...

GU Ventures bygger företag av banbrytande idéer som kan forma en bättre morgondag och är topprankad av UBI Global Index som en av världens 20 ledande universitetsdrivna inkubatorer. Vi finansierar och utvecklar nya innovativa affärsidéer med kopplingar till Göteborgs universitet, som är ett av norra Europas största universitet. Vårt uppdrag är att kommersialisera dessa innovationer, så att det leder till användning av forskning och kompetens, förnyelse av näringslivet, skapande av jobb och hållbar tillväxt. Vårt passionerade team av företagsbyggare, finansexperter, IP och juridisk talang supporterar dedikerat våra företag och säkerställer deras framgång. Sedan startpunkten 1995 har GU Ventures utvecklat över 200 nya affärsidéer, varav 130 bedriver verksamhet idag och varav 14 är listade. Vår portfölj består av 70 innehav och ett antal projekt. I den senaste undersökningen matchar 87% av företagen de globala hållbarhetsmål som ställts av FN. GU Ventures ägs helt av den svenska staten och förvaltas av Göteborgs universitet. Läs gärna mer på: www.guventures.com.

Isabella Palmgren

VD, Mimbly +46 (0)76 945 1799