Kromnigon genomför emission som tillför bolaget 5 Mkr

Kromnigon genomför emission som tillför bolaget 5 Mkr

Kromnigon genomför en nyemission, som tillför bolaget 5 miljoner kronor från ALMI Invest, Västkustens Affärsänglar och andra affärsänglar. Bolaget utvecklar nya metoder för flerfärgade celler och vävnader, vilket är av stor betydelse inom forskning och cancerbehandling. Investeringen kommer att användas för produktutveckling, försäljning och för att etablera organisationen.

Kromnigon har utvecklat ett patenterat system för multi-färgning av celler och vävnader, som ger starkare färger och en effektivare färgningsprocess. Exempel på användningsområden för färgning av celler och vävnader är att skilja cancerceller från friska celler i ett tumörprov, eller att säkerställa att man identifierat rätt protein inom forskning.

Kromnigon gick in i GU Ventures inkubator 2014 och har visat sig gå från klarhet till klarhet. I mars flyttade bolaget till AstraZenecas BioVentureHub i Mölndal, där många av GU Ventures inkubatorföretag är lokaliserade, och i dagarna ska bolaget även examineras från inkubatorn. Utvecklingsperioden sedan 2014 möjliggjordes dels av intäkter och dels genom finansiering från Vinnova, investering från GU Ventures, lån från ALMI och lån från Västra Götalandsregionen. Sedermera sålde GU Ventures sina andelar till Emerge Investment Group.

- "GU Ventures vill gratulera Kromnigon för en lyckad resa hittills! Nu närmar vi oss slutet på den del av resan, där vi är delaktiga på ett aktivt sätt i våra bolag. Det har varit ett fruktbart samarbete och roligt att jobba tillsammans med grundarna av Kromnigon. Vi på GU Ventures hoppas att Kromnigon och dess nya investerare kommer att fortsätta denna lyckade resa och genom sitt arbete förbättra livet för patienter över hela världen", säger Lorna Fletcher, ansvarig affärsutvecklare och IP-expert på GU Ventures.

Antikropps-baserad färgning av celler och vävnader är redan en vedertagen metod inom forskning, läkemedelsutveckling och sjukvård och utgör en viktig pusselbit i utvecklingen av immunoterapi, precisionsmedicin och diagnostik. Kromnigon har redan tre olika produkter inom cellfärgning på marknaden, som utvecklat tekniken ytterligare, och fler är i pipe-line.

- "Nya tekniska framsteg inom vävnadsfärgning i kombination med stark vetenskaplig och klinisk framfart av immunoterapi inom läkemedelsutveckling har medfört en positiv spiral där bägge områden driver varandra framåt", säger Louise Warme, Investment Manager på Almi Invest. "Kromnigons nya teknik och breda produktportfölj löser ett känt behov och är väl positionerad på en kraftigt expanderande marknad."

- "Tack vare denna investering kan vi ta nästa steg i vår utveckling och börja utveckla ytterligare produkter i vår portfölj", säger Per Fogelstrand, VD för Kromnigon.

Kromnigons patenterade produkt FlexiStain är både flexibel och tidsbesparande och kan färga olika celler i ett enda gemensamt infärgningssteg, istället för att göra flera färgsteg sekventiellt, vilket sker med dagens teknik. Detta medför stora tidsbesparingar. FlexiStain är också mer flexibel, eftersom användaren väljer vilken cell eller vilket protein som färgas med vilken färg. Även mycket små kvantiteter kan märkas.

Om Kromnigon:

Kromnigon AB är ett svenskt bioteknikföretag som utvecklar och marknadsför nya multi-färgningslösningar för histologi. FlexiStain är ett nytt färgreagens som möjliggör snabba, flexibla och simultana färgningar av många strukturer i ett vävnadsprov. SpectraSplit är en tilläggsfunktion för mikroskop bestående av en kombination av ljusfilter som ger mikroskopet fler färgkanaler. Produkterna kan användas fristående och är var och en förbättring av existerande metoder och verktyg. Det är när de båda produkterna används tillsammans som de skapar de största fördelarna och erbjuder den mest nyteknologiskt avancerade lösningen för kunder, som är forskare och kliniker. För mer information, besök: http://www.kromnigon.com.

GU Ventures bygger företag av banbrytande idéer som kan forma en bättre morgondag och är topprankad av UBI Global Index som en av världens 20 ledande universitetsdrivna inkubatorer. Vi finansierar och utvecklar nya innovativa affärsidéer med kopplingar till Göteborgs universitet, som är ett av norra Europas största universitet. Vårt uppdrag är att kommersialisera dessa innovationer, så att det leder till användning av forskning och kompetens, förnyelse av näringslivet, skapande av jobb och hållbar tillväxt. Vårt passionerade team av företagsbyggare, finansexperter, IP och juridisk talang supporterar dedikerat våra företag och säkerställer deras framgång. Sedan startpunkten 1995 har GU Ventures utvecklat över 200 nya affärsidéer, varav 130 bedriver verksamhet idag och varav 14 är listade. Vår portfölj består av 70 innehav och ett antal projekt. I den senaste undersökningen matchar 87% av företagen de globala hållbarhetsmål som ställts av FN. GU Ventures ägs helt av den svenska staten och förvaltas av Göteborgs universitet. Läs gärna mer på: www.guventures.com.

Lorna Fletcher

Business Development and IP strategist, GU Ventures +46 (0)73 - 416 7084