Luxbright når milstolpe för revolutionerande teknik

Luxbright når milstolpe för revolutionerande teknik

Luxbright AB, en ledande utvecklare av banbrytande lösningar för röntgenemission, har tagit fram och testat ett röntgenrör med bolagets patenterade kall katod teknik. Det är en stor milstolpe för både bolaget och röntgenindustrin.

Prototypen blev klar enligt tidplan strax före årsskiftet och har under inledningen av året genomgått tester med ett specifikt testobjekt som verifierat funktionen inför nästa utvecklingssteg. Betydelsen av kall katod kan för röntgenbranschen liknas vid LED-lampans betydelse för belysningsindustrin.

Traditionella filamentkatoder alstrar mycket värme, vilket för med sig flera begränsningar på systemnivå. Till exempel måste röntgensystemet värmas upp innan det kan användas samtidigt som behovet av kylsystem gör systemen både större och mer energislukande. Med kall katod kan systemet omedelbart slås på samtidigt som behovet av skrymmande kylsystem drastiskt minskar då värmeutvecklingen och energiförbrukningen är mycket lägre.

Planen för Luxbrights kallkatodsrör är att möjliggöra installation i befintliga röntgenmaskiner. Där kommer kallkatodsrörens lägre arbetstemperatur till bättre stabilitet och mindre risk för överhettning. Det kan också öka maskinernas livslängd och minskar behovet av rörbyten, vilket direkt sänker kostnaderna för drift och underhåll.

Eftersom behovet av kylsystem är mycket mindre kan tekniken i förlängningen leda till nya portabla system och helt nya användningsområden för röntgentekniken.

"Det här en viktig milstolpe för oss och vi är mycket nöjda med att ha genomfört projektet enligt tidsplan. Kall katod har potentialen att revolutionera röntgenindustrin och bredda användningen av röntgen till nya applikationsområden. Att vi nu har en fungerande prototyp baserad på vår egen patenterade teknik gör att vi ser på framtiden med stor tillförsikt", säger Luxbrights VD Mats Alm.

Om Luxbright AB
Luxbright är ett teknikföretag med fokus på att utveckla och kommersialisera en ny generations röntgenrör. Genom patenterad teknik erbjuder Bolaget innovativa röntgenrör, generatorer och framtida röntgensystem till internationella systemleverantörer för att kunna förbättra och skydda liv genom att möjliggöra skarpare röntgenbilder. Bolagets röntgenrör utgör ett kraftfullt, stabilt, och kostnadseffektivt alternativ till konventionella röntgenrör. Tekniken erbjuds i tre primära marknadssegment: industriell oförstörande provning (OFP), säkerhetsindustrin samt medicinsk radiologi. Bolaget har idag strategiska kunder och samarbetsavtal med globala tillverkare av röntgenutrustning och generatorer inom olika användnings- och affärsområden såsom industriell OFP, säkerhetsindustrin, medicinsk radiologi och forskning. Luxbrights vision är att förse marknaden med de mest efterfrågade lösningarna för röntgenstrålning.

GU Ventures bygger företag av banbrytande idéer som kan forma en bättre morgondag och är topprankad av UBI Global Index som en av världens 20 ledande universitetsdrivna inkubatorer. Vi finansierar och utvecklar nya innovativa affärsidéer med kopplingar till Göteborgs universitet, som är ett av norra Europas största universitet. Vårt uppdrag är att kommersialisera dessa innovationer, så att det leder till användning av forskning och kompetens, förnyelse av näringslivet, skapande av jobb och hållbar tillväxt. Vårt passionerade team av företagsbyggare, finansexperter, IP och juridisk talang supporterar dedikerat våra företag och säkerställer deras framgång. Sedan startpunkten 1995 har GU Ventures utvecklat över 200 nya affärsidéer, varav 130 bedriver verksamhet idag och varav 14 är listade. Vår portfölj består av 70 innehav och ett antal projekt. I den senaste undersökningen matchar 87% av företagen de globala hållbarhetsmål som ställts av FN. GU Ventures ägs helt av den svenska staten och förvaltas av Göteborgs universitet. Läs gärna mer på: www.guventures.com.

Mats Alm

VD, Luxbright AB +46 70 261 20 11