Mangold Insight Analys: Toleranzia är en sällsynt lockande läkemedelsutvecklare

Mangold Insight Analys: Toleranzia är en sällsynt lockande läkemedelsutvecklare

..........................................

Mangold inleder bevakning av orphan-läkemedelsbolaget Toleranzia med rekommendationen -> Köp och en riktkurs på 5,00 kronor på 12 månaders sikt. Det innebär att Toleranzia-aktien har en uppsida på över 170 procent.

Toleranzia har utvecklat en toleransteknologi som resulterat i två läkemedelskandidater; TOL2 mot den sällsynta muskelsjukdomen myastenia gravis och TOL3 mot den sällsynta blodkärlssjukdomen ANCA vaskulit. Både TOL2 och TOL3 avser bota respektive sjukdomar i grunden vilket gör dem unika jämfört med dagens tillgängliga läkemedel, som endast minskar symptomen och i många fall ger allvarliga biverkningar.

Hög aktivitet på växande marknad
Att investera i Toleranzia ger en unik chans att i ett tidigt skede ta del av dess möjligheter att skapa värde inom den växande marknaden för orphan sjukdomar. Flera gjorda affärer inom närliggande immunologiska orphan sjukdomar och myastenia gravis stärker oss i vår tro att bolaget på ett tidigt stadium kan sluta licensavtal eller ingå samarbete med ett globalt läkemedelsbolag. Toleranzia avser inleda en kombinerad fas 1/2a-studie med TOL2 under 2022. TOL3 är i tidig utvecklingsfas och utelämnas i vår värderingsmodell.

Oupptäckt och låga förväntningar
Toleranzia är oupptäckt då dess värde inte återspeglar den potential som bolaget besitter. Mangold har valt att värdera bolaget utifrån en riskjusterad "sum of the parts"-modell som diskonterats till nuvärde. I vårt base case sätter vi en riktkurs på 5,00 kronor vilket motsvarar ett börsvärde på runt 100 miljoner kronor. Detta anser vi är motiverat utifrån bolagets potential och möjligheter.

Läs mer här:

..........................................

Om Mangold Fondkommission

Mangold är en fondkommissionär som erbjuder finansiella tjänster till företag och privatpersoner med potential och bedriver en omfattande verksamhet inom såväl Investment Banking som Private Banking. Mangold är en av de marknadsledande likviditetsgaranterna och uppdragstagarna som Certified Adviser på Nasdaq Stockholm First North. Läs mer på www.mangold.se.

Om Toleranzia

Toleranzia utvecklar läkemedel som utnyttjar immunförsvarets egen inneboende kraft för behandling av autoimmuna orphan sjukdomar. Läkemedlen, som riktar sig mot sjukdomsorsaken, kan bota eller kraftigt lindra sjukdomen och inte bara minska symptomen som nuvarande behandlingar gör. Bolagets läkemedelskandidat, TOL2, utvecklas för behandling av den autoimmuna nerv- och muskelsjukdomen myastenia gravis, en så kallad orphan sjukdom, för vilken det föreligger ett stort medicinskt behov och en stor marknadspotential. Läs mer på www.toleranzia.com

GU Ventures AB kommersialiserar nya innovativa affärsidéer med koppling till Göteborgs universitet, som är ett av norra Europas största lärosäten. Sedan starten 1995 har GU Ventures utvecklat över 190 nya affärsidéer och är topprankad av UBI Global som en av världens 20 främsta universitetsdrivna inkubatorer. Portföljen består idag av ett 70-tal objekt, varav nio är noterade. Vid senaste mätningen matchar 87% av företagen de globala hållbarhetsmålen som fastställts av FN. GU Ventures är helägt av svenska staten och förvaltas av Göteborgs universitet. Uppdraget är att finansiera och utveckla nya innovationer, vilket leder till nyttiggörande av forskning och kompetens, förnyelse av näringslivet, jobbskapande och hållbar tillväxt. Läs gärna mer på: www.guventures.com.

GU Ventures sprider nyheter och information kring verksamheten, sina bolag samt alumnibolagen.