Missa inte innovationsfrukost med West Swedish Incubators den 1 oktober!

Missa inte innovationsfrukost med West Swedish Incubators den 1 oktober!

Kompetens+, projektet som ägs och leds av Business Region Göteborg, anordnar i höst ett antal frukostar som vill inspirera till ökad innovation på företag i regionen. Först ut att inspirera blir organisationen West Swedish Incubators som är ett konsortium av inkubatorer i Västra Götalandsregionen som består av GU Ventures, Chalmers Ventures, Inkubatorn i Borås, Founders Loft, Innovatum Science Park, Science Park Skövde, Brewhouse och Sahlgrenska Science Park. Varmt välkomna !

Anmäl dig HÄR.

Under de senaste åren har dessa åtta inkubatorer alltså samverkat i detta EU-finansierade projekt med stöd av Västra Götalandsregionen, Göte­borgs universitet och inkubatorerna själva. Målet är att ytterligare vässa erbjudandet till innovationsföretagen genom att dela nätverk, erfarenheter och framgångsrecept för att skapa bättre förutsättningar för de entrepre­nörer som inkubatorerna jobbar med. Allt för att fler hållbara innovationsföretag från regionen skall etablera sig på en internationell marknad.

I november 2020 släppte West Swedish Incubators tillsammans ett magasin som är gratis att läsa vid namn ”West Swedish Incubators Magazine”. Magasinet ger en inblick i den fantastiska innovationskraft som bubblar i Västra Götalands­regionen och besöker ett axplock av de över 200 innovationsföretag som inkubatorerna jobbar med och intervjuar personerna bakom.

Du kan läsa magasinet genom att klicka på bilden nedan:

West Swedish Incubators Magazine

Under innovationsfrukosten kommer du som företagare även få möjlighet att träffa andra företagare för att utbyta erfarenheter om innovationsarbete. Missa inte detta!

Varmt välkommen att delta!

När? 1 oktober 08:15 – 09:15. Men vi släpper in deltagare redan vid 8:00.
Var? Online – länk skickas till anmälda dagen före innovationsfrukosten.
Målgrupp? Små och medelstora företag.
Det är kostnadsfritt att delta.

För mer information, kontakta:
pernilla.blom@businessregion.se

Övriga innovationsfrukostar under hösten

MobilityXlab
5 november 08:15–09:15

Johanneberg Science Park
3 december 08:15–09:15

Om Kompetens +

Kompetens+ är en del av Göteborgsregionens Kompetensnav och finansieras av Europeiska regionala utvecklingsfonden (Eruf) och Västra Götalandsregionen. Projektet pågår till och med 2022, och ägs och leds av Business Region Göteborg tillsammans med sju regionala partners i samverkan med TRR.

Deltagandet i Kompetens+ är frivilligt, kan variera mellan några timmar upp till fyra månader och ska vara till gagn för båda parter. Projektet uppmuntrar dem som vill stödja ett företag i en annan bransch då rotation av kompetens är nyttigt för alla inblandade parter och skapar innovation. Ett diversifierat näringsliv med branschöverskridande samarbeten ökar både näringslivets och samhällets motståndskraft vid framtida kriser.

Projektet syftar även till att uppmuntra personer att starta eget företag. Om du går i tankar att starta eget är det bara att höra av sig på mail – kontaktuppgifterna finner du nedan – så guidar vi dig vidare till rätt rådgivare. Du får svar inom 24 timmar och kan få rådgivning på flertalet olika språk, vilka du också hittar i kontaktkortet nedan.

Om Business Region Göteborg

Business Region Göteborg ansvarar för näringslivsutveckling i Göteborgs Stad och representerar 13 kommuner i regionen. Vi ska bidra till att skapa fler arbetstillfällen och därigenom åstadkomma en hållbar tillväxt i Göteborgsregionens näringsliv. Detta gör vi genom att erbjuda kunskap och kontakter som skapar förutsättningar för dig som vill starta, etablera eller utveckla företag i regionen. Det ska vara lätt att starta, utveckla och etablera företag i Göteborgsregionen.

GU Ventures bygger företag av banbrytande idéer som kan forma en bättre morgondag och är topprankad av UBI Global Index som en av världens 20 ledande universitetsdrivna inkubatorer. Vi finansierar och utvecklar nya innovativa affärsidéer med kopplingar till Göteborgs universitet, som är ett av norra Europas största universitet. Vårt uppdrag är att kommersialisera dessa innovationer, så att det leder till användning av forskning och kompetens, förnyelse av näringslivet, skapande av jobb och hållbar tillväxt. Vårt passionerade team av företagsbyggare, finansexperter, IP och juridisk talang supporterar dedikerat våra företag och säkerställer deras framgång. Sedan startpunkten 1995 har GU Ventures utvecklat över 200 nya affärsidéer, varav 130 bedriver verksamhet idag och varav 14 är listade. Vår portfölj består av 70 innehav och ett antal projekt. I den senaste undersökningen matchar 87% av företagen de globala hållbarhetsmål som ställts av FN. GU Ventures ägs helt av den svenska staten och förvaltas av Göteborgs universitet. Läs gärna mer på: www.guventures.com.

Pernilla Blom

Projektledare Kompetens+ +46 31 367 61 22