Norska Energirapporten skriver om Hydroc

Norska Energirapporten skriver om Hydroc

Det svenska företaget Hydroc Energy Storage AB och Tekniska Verken i Linköping etablerar just nu ett energilager som ska leverera värme på cirka 65 grader vilket uppmärksammas i norska tidsskriften Energirapporten nu i januari.

I artikeln citeras Jan Bergland, VD för Hydroc, som bland annat säger att det system Hydroc utvecklar tillsammans med energibolaget Tekniska Verken i Linköping är nästa generations högeffektiv värmelagring i berggrunden.

Artikeln beskriver att många energilager nu är planerade i Linköping. De kommer att belastas med 3:e generationens fjärrvärme och leverera värme på 60 till 65 grader till stadsdelar som byggs med 4:e generationens fjärrvärme.

– Går pilotprojektet bra planerar man bland annat att bygga ett stort energilager som ska leverera 60 till 80 GW över säsongen. Då blir det möjligt att ta bort tre värmeverk som ligger i Linköpings centrum, säger Bergland.

Hydroc Energy Storage har tillsammans med forskare från Göteborgs universitet och Chalmers tekniska högskola utvecklat ett system för storskalig och effektiv säsongslagring av värme och kyla i berggrunden. Tekniken ger möjlighet ökad elproduktion, höjer totalverkningsgraden i fjärrvärmeanläggningar och minskar miljöpåverkande utsläpp.. Bergland förklarar att när Hydroc borrar brunnar behöver man bara en tiondel till en tjugondel antal borrhål jämfört med vanliga energibrunnssystem vilket sänker kostnaden och förkortar etableringstiden.

De miljö- och klimatmässiga fördelarna är stora. Tekniken som Hydroc utvecklat kan i svenska fjärrvärmesystem bidra till att spara 2.000 GWh/år värmeenergi och minska CO utsläppen med 150.000 ton/år. Exempel visar att stora köpcentrum och sjukhus som använder både värme och kyla kan reducera köpt energi med i storleksordningen 50%.

Jan Bergland, VD
– Vi får väldigt höga temperaturer och höga effekter på grund av att värmeöverföringsytorna är så stora, sa Jan Bergland på Hydroc Energy Storage när han presenterade projektet på Fjärrvärmedagarna i november. Foto: Johnny Syversen / Norsk Fjärrvärme
Här visas en skiss på Hydrocs anläggning:

Om Hydroc

Teorierna och tekniken bakom Hydroc konceptet utvecklades på 1980–1990 talen av forskare på Chalmers, SGU och GU under ledning av professor Sven Åke Larsson, då verifierades tekniken i ett antal projekt i norra Bohuslän. Idag ägs företaget av entreprenörer, forskare och GU Ventures som tillsammans med vidareutvecklar tekniken och driver företaget framåt.

Hydroc tekniken som är patenterad bygger på att cirkulera grundvatten via sprickplan mellan ett begränsat antal borrhål/brunnar i en bergskropp, sprickplanen ökar hundrafalt kontaktytan och därmed den termiska effektiviteten i berggrundslagret.

I huvudsak laddas bergskroppen med överskottsvärme under sommaren och återtas under vintern. Hydroc systemet kan med fördel även användas ihop med kylmaskiner och värmepumpar.

En stor samhällsnytta av Hydroc tekniken är möjliggöra ökad elproduktion utan att stor del av tillförd energi förslösas bort genom kylvatten som värmer upp vattendrag och sjöar. I Europa och inte minst i Norge diskuteras förbud mot att elda sopor om inte värmen nyttiggörs effektivt. Att lagra värme blir nyckel till ökad lokal produktion av el.

För mer info: https://www.hydroc.se/

GU Ventures bygger företag av banbrytande idéer som kan forma en bättre morgondag och är topprankad av UBI Global Index som en av världens 20 ledande universitetsdrivna inkubatorer. Vi finansierar och utvecklar nya innovativa affärsidéer med kopplingar till Göteborgs universitet, som är ett av norra Europas största universitet. Vårt uppdrag är att kommersialisera dessa innovationer, så att det leder till användning av forskning och kompetens, förnyelse av näringslivet, skapande av jobb och hållbar tillväxt. Vårt passionerade team av företagsbyggare, finansexperter, IP och juridisk talang supporterar dedikerat våra företag och säkerställer deras framgång. Sedan startpunkten 1995 har GU Ventures utvecklat över 200 nya affärsidéer, varav 130 bedriver verksamhet idag och varav 14 är listade. Vår portfölj består av 70 innehav och ett antal projekt. I den senaste undersökningen matchar 87% av företagen de globala hållbarhetsmål som ställts av FN. GU Ventures ägs helt av den svenska staten och förvaltas av Göteborgs universitet. Läs gärna mer på: www.guventures.com.

Jan Bergland

VD, Hydroc