Ny gemensam idétävling för lärosätena i Väst

Ny gemensam idétävling för lärosätena i Väst

Lärosätenas Idétävling Väst (LIV) är en helt ny idétävling som riktar sig till forskare vid lärosätena i Västsverige. Tävlingen arrangeras under 2011 av Innovationskontor Väst och GU Holding AB i samarbete med Göteborgs universitet, Chalmers, Högskolan i Borås, Högskolan i Halmstad, Högskolan i Jönköping och Sveriges Lantbruksuniversitetet i Skara.

Syftet med tävlingen är att bidra till att allmänt vidga synen på nyttiggörande och dess betydelse för forskningen, samt ge forskare möjligheten att testa nya former för nyttiggörande. På så sätt kan ännu fler forskningsresultat komma samhället tillgodo. En central roll i processen har lärosätenas innovationsrådgivare som hjälper forskarna att komma fram till vilka vägar till nyttiggörande som kan vara mest framkomliga.

- Som ett led i att vara en nyskapande professionslärosäte där samverkan med den offentliga sektorn och näringslivet ses som en viktig väg i att bidra till att stärka regionens tillväxt, är LIV en utmärkt metod för Högskolan i Borås att tillsammans med övriga högskolor och universitet utveckla stödet för de forskare som vill nyttiggöra sina resultat. Genom att högskolor och universitet gemensamt aktivt jobbar för att motivera våra forskare, kan vi således bidra till att stärka forskningens roll i regionutvecklingen. Det skall bli oerhört intressant att se vad LIV kan komma att resultera i, menar Staffan Lööf, utvecklingsdirektör på Högskolan i Borås.

En jury tar fram 1-3 pristagarna men även allmänheten kan vara med att påverka genom ett specialpris. Tävlingen drar igång nu och sista ansökningsdag är 6 november 2011.

Även om den gemensamma tävlingen är ny har erfarenheter hämtats från en tidigare, liknande satsning på Göteborgs universitet.

- GU Holding AB har på uppdrag av Göteborgs universitet och i samarbete med Västra Götalandsregionen, startat och arrangerat idétävlingar sedan 2006. Satsningen har resulterat i att GU Holding idag investerat i ett antal projekt och bolag som alla deltagit i idétävlingen. Tävlingen har lett till att forskare börjat tänka i nya banor kring sin forskning, och den har varit ett bra sätt att finna unika och kommersialiseringsbara idéer. Därför glädjer det mig att Innovationskontoret Väst, tillsammans med lärosätena i regionen, med stöd av våra erfarenheter arrangerar en gemensam idétävling. Min förhoppning är att vi genom Innovationskontor Väst, gemensamt medverkar för att bli bättre på att nyttiggöra den forskningen som syftar till att tillämpas i samhället, säger Margareta Wallin Peterson, prorektor vid Göteborgs universitet.

Kontakt

För mer information kontakta Isabel Fernandes, GU Holding AB, isabel.fernandes@holding.gu.se se även www.holding.gu.se eller Lena Holmberg, Innovationskontor Väst, lena.holmberg@chalmers.se se även www.innovationskontorvast.se/liv.

Om GU Holding

GU Holding skapar nya jobb och tillväxt genom att finansiera och utveckla nya affärer och bolag baserade på forskningsresultat från Göteborgs universitet.

Tillsammans med forskare och saminvesterare har GU Holding sedan 1995 utvecklat över 60 nya affärsidéer, som i över 45 aktiebolag sysselsätter 240 personer och omsätter 240 MSEK. Bolagen har sammanlagt attraherat över 620 MSEK i kapital. Flera av bolagen har avyttrats med vinst och två av bolagen är dessutom börsnoterade. Portföljen består idag av ett trettiotal företag. www.holding.gu.se

Om Innovationskontor Väst

Innovationskontoret ger ett kvalificerat och oberoende stöd i frågor om nyttiggörande av forskning. Vi vänder oss till enskilda forskare och forskningsmiljöer vid Chalmers och sju andra lärosäten, och hjälper gärna till i samband med flera former av nyttiggörande: kommersialisering, forskningssamverkan, Open Innovation etc. www.innovationskontorvast.se eller http://www.chalmers.se/sv/forskning/innovationer-och-entreprenorskap/innovationskontorvast