SKAPA förlänger ansökningstiden till 31/5 - sök uppfinnar- och innovatörsstipendium nu!

................................................

................................................

Är du nästa SKAPA stipendiat? SKAPA söker nu 2020 års bästa uppfinnare och innovatör! Över en miljon kronor delas ut och ett särskilt pris går till årets unga innovatör. Välkommen med din ansökan - deadline 31 maj 2020!

Stiftelsen SKAPA inbjuder alla idérika människor att tävla om SKAPA-priset. Först tävlar varje tävlingsdeltagare i sin egen region och därefter nationellt. Unga, födda mellan 1990 och 2000, tävlar om ett särskilt pris, SKAPA-talang för unga innovatörer.

Även i år delar stiftelsen ut ett nationellt pris, SKAPA-förebild till minne av Leffe Smith, på 100 000 kr till en person som är en förebild. Nomineringar och ansökan fylls i direkt på stiftelsens hemsida.

Välkommen med din ansökan, nu med förlängd ansökningstid till 31/5!

– Sverige har genom åren hållit sig i framkant när det gäller innovation. Stiftelsen SKAPA vill genom att premiera, lyfta fram och belöna nya uppfinningar och innovationer skapa en bättre värld och samtidigt bidra till att Sverige fortsätter att ligga i framkant och är ett av de mest innovativa länderna i världen, säger landshövding Minoo Akhtarzand, ordförande i stiftelsen SKAPA.

I över 30 år har stiftelsen SKAPA delat ut SKAPA-priset. Förra årets nationella vinnare blev innovatören Francesco Gatto från Stockholm för Elypta som är ett diagnostiskt kit för att upptäcka återfall i cancer. Vidare utdelades ett nationellt hedersomnämnande till Robert Falck från Västra Götalands län för Einride, ett autonomt, elektriskt transportsystem, som är en transportlösning som bygger på självkörande, elektriska lastbilar.

SKAPA-talang för unga innovatörer gick nationellt till Mimblys grundare, Isabella Palmgren, Nicolas Maxant och Emil Vestman från Västra Götalands län med förstapriset på 125 000 kr för "Mimbox" som är ett system för återvinning av tvättvattnet och energin från tvättmaskiner samt rening av vattnet. I vårt eget län fick såväl Einrides team och Amferias team de västsvenska utmärkelserna.

Läs om tidigare pristagare här.

Läs om alla länsvinnarna i 2019 här.

MER INFORMATION:

Enkelt att söka

Intresset för SKAPA priserna ökar för varje år och i år hoppas SKAPA på fler tävlande än någonsin. Det är enkelt att delta när allt sker digitalt. Ansökningsformuläret ligger på stiftelsens hemsida, www.stiftelsenskapa.se. Man kan söka själv eller nominera någon annan.

Unga lovande uppfinnare

Alla födda mellan 1990 och 2000 har också möjlighet att tävla om SKAPA-talang för unga innovatörer. Förra året vann, som ovan nämnts, Isabella Palmgren, Nicolas Maxant och Emil Vestman från Västra Götalands län för uppfinningen Mimbox som återvinner tvättvattnet från tvättmaskiner.

– Det är viktigt att uppmärksamma unga innovatörer i ett tidigt skedde för att öka deras intresse samt ge dem möjligheter till fortsatt engagemang och fokus kring större innovationsprojekt i framtiden. Vi vill nå unga innovatörer som representerar båda könen, vilket innebär att vi gärna ser fler kvinnliga sökande, säger landshövding Minoo Akhtarzand, ordförande i SKAPA.

Pristagare på länsnivå

Det första steget i urvalsprocessen sker på regional nivå, där en regional SKAPA-jury bestående av representanter från olika regionala aktörer utser länsvinnare. En länsvinnare för SKAPA-priset och en länsvinnare för SKAPA-talang för unga innovatörer utses. Länsvinnarna går sedan vidare för att delta i tävlingen på den nationella nivån som utser årets nationella pristagare.

I varje län hålls en länsprisutdelning med landshövdingen som prisutdelare. Där delas priser på minst 10 000 kronor ut till varje länsvinnare.

Regional bedömning och prisutdelning

Den regionala SKAPA-juryn i Västra Götaland består av följande representanter:

1. Sofia Hjelmberg, GU Ventures, länsansvarig och juryns ordförande
  2. Alexandra Björk, Venture Cup
  3. Katarina Brud, Mobility x-lab – ny i juryn, välkommen!
  4. Klementina Österberg, GU Ventures
  5. Mariah ben Salem, Drivhuset
  6. Sophia Litsne, Västra Götalandsregionen
  7. Erik-Wilhelm Graef Behm, Business Region Göteborg
  8. Helene Öhrvall, Almi Företagspartner Väst
  9. Tomas Larsson, Uppfinnarföreningen

Prisutdelningen är ännu inte spikad, men planeras att hållas på Residenset hos Landshövdingen för Västra Götalands län.

Nationell bedömning och prisutdelning

Utdelning av de nationella priserna sker i Stockholm på Stockholmsmässan på kvällen den 12 november 2020 under SKAPA Innovationsgala. 500 000 kronor delas ut till årets vinnare av SKAPA-priset, sammanlagt 250 000 till SKAPA-talang för unga innovatörer, samt 100 000 kronor till pristagaren av SKAPA-förebild till minne av Leffe Smith.

Vid denna prisutdelning får länsvinnarna chansen att göra en kort, publik, presentation (pitch) av sitt projekt som då bedöms av en kvalificerad panel. Ett pitchpris utdelas till den bästa pitchen.

__________________________

För mer information, kontakta:

I Västra Götaland: Sofia Hjelmberg, länets projektledare och länsjuryns ordförande, 073-941 47 63, sofia.hjelmberg@ventures.gu.se

Nationellt: Bo Hallgren, projektledare, 070-665 0483, projektledare@skapapriset.se

Så här ansöker du:

1. Du kan söka själv eller nominera någon annan
2. Fyll i ansökan på www.stiftelsenskapa.se
3. Ansök senast den 31/5 2020, samma formulär för alla tävlande

4. Tips: vid bedömningarna fäster juryn stor vikt vid kreativiteten liksom marknad och potentiell lönsamhet. Annat som bedöms är teknisk höjd, den immaterialrättsliga situationen, sökandens och projektets bakgrund samt samhällsnyttan.

GU Ventures AB kommersialiserar nya innovativa affärsidéer med koppling till Göteborgs universitet, som är ett av norra Europas största lärosäten. Sedan starten 1995 har GU Ventures utvecklat över 190 nya affärsidéer och är topprankad av UBI Global som en av världens 20 främsta universitetsdrivna inkubatorer. Portföljen består idag av ett 70-tal objekt, varav nio är noterade. Vid senaste mätningen matchar 87% av företagen de globala hållbarhetsmålen som fastställts av FN. GU Ventures är helägt av svenska staten och förvaltas av Göteborgs universitet. Uppdraget är att finansiera och utveckla nya innovationer, vilket leder till nyttiggörande av forskning och kompetens, förnyelse av näringslivet, jobbskapande och hållbar tillväxt. Läs gärna mer på: www.guventures.com.

GU Ventures sprider nyheter och information kring verksamheten, sina bolag samt alumnibolagen.

Sofia Hjelmberg

Investor Relations, GU Ventures 073-941 47 63