Smartsters styrelse med den nyligen invalda ledamoten Tommy Svensson tillsammans med Andreas Swahn, även grundare och tillika VD, Klementina Österberg, styrelsens ordförande, Karl Xavier och Sören Andreasson.

Smartster förstärker styrelsen och tar in mer kapital

Smartster (Smartster Group AB), som byggt en digital marknadsplats för erbjudanden i flera länder, har förstärkt styrelsen med Tommy Svensson som tidigare arbetat för bl.a. Hemtex, Lindex och Jetshop. Samtidigt har bolaget fyllt på kassan för dess fortsatta utveckling. Kapitalet om 6,3 MSEK kom från ett antal svenska och norska investerare med kompetens inom retail, fastighet och finans.

Det Borås-baserade startup bolaget Smartster, som har byggt och lanserat sin digitala marknadsplats i Sverige, Norge, Danmark, Tyskland och USA, har rest 6,3 MSEK i ägarkapital sedan årsskiftet. Emissionen har tagits in enligt stämmans bemyndigande till styrelsen och tecknades såväl av befintliga delägare som av nya svenska och norska investerare.

Styrelsen har förstärkts genom att stämman har valt in en av investerarna, Tommy Svensson, som ny ledamot. Han har lång erfarenhet från tillväxtbolag inom såväl private equity ägda som publika bolag i retail branschen. Tommy har haft ledande positioner såsom CFO i Hemtex och för Vårdapoteket, Group Controller på Lindex, samt som vice VD i Jetshop, vilkas expansionserfarenheter kommer väl till pass i Smartster. Därutöver är hans erfarenhet som rådgivare för Min Doktor och Priveq Investment något som Smartster värdesätter.

• "Jag är imponerad av Smartsters koncept och den digitala plattform man byggt för att skapa en av de största digitala ”galleriorna” med erbjudanden från såväl lokala butiker som rikstäckande kedjor och internationella nätbutiker", berättar Tommy Svensson.

Smartster erbjuder digitalisering av erbjudanden i reklamblad och printannonser, som är ett mer miljövänligt alternativ och som skapar en ny attraktiv marknadskanal för retailers och för konsumenter. Företaget erbjuder även andra lösningar för butiker och köpcentrum.

• "Hittills har fler än 680 retailkedjor valt att gå live på Smartster, vilket är väldigt glädjande! De utgör nu en stor bas av intressanta erbjudanden på Smartster och det ger konsumenten en bra överblick oavsett om man väljer att handla i sin lokala butik, på webben eller via mobilen", säger Andreas Swahn, grundare till Smartster.

Smartsters styrelse består, förutom av Tommy Svensson, även fortsatt av Andreas Swahn, bolagets grundare och VD, av styrelseordföranden Klementina Österberg, VD för GU Ventures, som är en statligt helägd sådd­investerare och inkubator i Göteborg, av Karl Xavier, Head of Investments på CBC Investment Group, samt av Sören Andreasson, tidigare VD och majoritetsägare i Didrikson, som han sålde 2014 till Herkules Private Equity.

• "Vi välkomnar Tommy till Smartster! Vi sätter stort värde på hans kompetens och uppskattar det som han tillför", berättar Klementina Österberg, bolagets styrelseord­förande. "Vi välkomnar även de nytill­kom­na delägarna, samt tackar dem och befintliga delägare som har satsat kapital på företagets utveckling. Vi har ett antal spännande möjligheter framgent."

Bland de nya svenska och norska investerarna finns:

• Dag Klerfelt, tidigare vVD Carnegie och fastighetsdirektör Åhléns
  • Sanna Svensson, tidigare CFO på NetOnNet och Eton (skjortan)
  • Per-Olof Hygren, tidigare koncernchef Fristads
  • Trond Riiber-Knudsen, tidigare senior partner på McKinsey & Company och Norges ledande startup investerare via sitt bolag TRK Group
  • Andreas Pay, som driver Urbanium, ett norskt fastighetsbolag som bl.a. äger tre köpcentrum
  • Thomas Berglund medgrundare till Startup Norway, Angel Challenge, Startup Extreme och Oslo House of Innovation, och som var tidigare grundare av SB12 munsköljmedel och tuggummi.

För mer information kontakta:

Andreas Swahn – VD, Smartster Group AB

E-post: andreas@smartster.com

www.smartster.se

Om Smartster Group AB

Smartster är marknadsplatsen för retailerbjudanden och digitaliserar den tryckta reklamen. Smartster är idag live i 45 länder och har drygt 4,5 miljoner erbjudanden och ca 16 000 varumärke från 680 retailkedjor med både fysiska butiker och nätbutiker i Sverige, Norge, Danmark, Tyskland och USA.

Bifogat:

Pressbild på Tommy Svensson, TSS Consult & Invest och styrelseledamot Smartster

Pressbild på Andreas Swahn, grundare och VD Smartster

Pressbild på Klementina Österberg, GU Ventures och styrelseordförande Smartster

Pressbild på Karl Xavier, CBC Investment Group och styrelseledamot Smartster

Pressbild på Sören Andreasson, tidigare VD och majoritetsägare i Didrikson och styrelsesuppleant i Smartster

Logotyper

Screenshot från startsidan på Smartster.se