Smartster har blivit uttaget till SURGE 2016, som arrangeras under ledning av Shaun Hundle, Program Manager i San Francisco, där Smartsters grundare Andreas Swahn ska genomgå SURGE-programmet.

Smartster uttagna till SURGE 2016 i San Francisco av Business Sweden

Smartster (Smartster Group AB) har byggt en digital marknadsplats för erbjudanden och för dess fortsatta expansion har bolaget blivit uttaget av Business Sweden till SURGE 2016 i San Francisco. SURGE står för ”Startups Undergoing Rapid Growth and Expansion” och är ett program för att hjälpa svenska företag med sin etablering i USA.

Det Borås-baserade start-up bolaget Smartster växer vidare och har under året gått live med sin digitala marknadsplats i både Danmark och Tyskland, där konsumenter nu kan shoppa via webben eller via mobilen. Nu siktar bolaget vidare på USA och undersöker möjligheterna för sin amerikanska expansion.

• ”Vi är mycket stolta över att ha blivit uttagna av Business Sweden för att representera Sverige under SURGE 2016 (www.surgesf.com) i San Francisco mellan 5-18 november. Vår förhoppning är att göra ett gott första intryck och att träffa relevanta investerare bland affärsänglar och VC-bolagen i Silicon Valley. Målet är att få med oss några investerare på tåget framåt” berättar Andreas Swahn, grundare och VD för Smartster.

SURGE har funnits i ett antal år och utser varje år ett antal företag som får komma till San Francisco för att genomgå ett 2-veckors program för att förbereda bolagen för en lansering i USA. SURGE arrangeras av Business Sweden, som består av tidigare Exportrådet och Invest Sweden.

• ”Smartster was chosen to participate in the SURGE program due to their experienced team, strong traction in Europe, and ambition to become a global company. Participating in SURGE will give them a hands-on experience in growing and entering the U.S. market, as well as understanding what it takes to attract American V.C. investment.”, berättar Shaun Hundle som är Program Manager för SURGE i San Francisco.

Under SURGE programmet kommer de deltagande företagen att genomgå ett antal workshops såsom: ”VC Pitch & Feedback”, ”Navigating Startup Law”, ”Legal Workshop om Company Formation, Liability, Trademarks, & IP”, ”The U.S. Venture Capital Environment and Ecosystem”, ”Recruiting and Hiring Talent in the US”, ”Company Administration in the US”. Utöver det kommer företagen även besöka fler investerarträffar och bland dem kan nämnas: Keiretsu Forum – Angel Capital Expo som hålls på Microsofts kontor i Mountain View.

• ”Under vistelsen kommer vi att träffa ett större antal VC-företag och bland de vi skall träffa finns t ex Bootup Capital i Menlo Park och Creandum i San Francisco” berättar Andreas Swahn, grundare och VD för Smartster.
  • ”Hittills har Smartster fokuserat på att bygga en gedigen plattform med relevant innehåll av varor, både på webben och i mobilen, för att göra det intressant för konsumenterna. Det är spännande att kunna ta nästa steg i expansionen nu och vi har siktet inställt på att gå in i fler marknader, för att öka vårt genomslag, fortsätter Andreas Swahn.

Bland Smartster investerare finns GU Ventures, CBC Investment Group, Dohi Ventures, TRK Group, en av Norges ledande start-up investerare som drivs av Trond Riiber Knudsen, fd senior partner på McKinsey&Company, Tormod Granheim, norsk äventyrare som blev först med att åka skidor ner för Mount Everest nordsida, Sören Andreasson, grundare till Didriksons regnkläder, Henrik Lewander från Opera Software, med flera.