Strandbacka Medical har säkrat finansiering för en första pilotstudie av PERIsign

I Europa och USA söker varje år cirka 23 miljoner patienter vård för akut buksmärta. Dessa besök leder ofta till att många patienter genomgår röntgenundersökningar och blir inlagda helt i onödan, bara för att verktygen för tidig diagnos inte funnits. Nu med PERIsignTM ,det diagnostiska hjälpmedlet utvecklat av det svenska Life-Science-bolaget Strandbacka Medical, förväntas vården för dessa patienter att revolutioneras. Bolaget meddelar nu att de har, via befintliga ägare, säkrat finansiering för en första pilotstudie.

Finansieringen som är en nyemission om fyra miljoner kronor tryggar företagets finansiering genom den tekniska utvecklingen, förberedelser, ansökan och genomförande av klinisk studie på patienter. Med hjälp av denna investering kan nu bolaget följa planeringen med påbörjad klinisk studie under 2024.

• ”Vi är glada att redan nu säkra finansiering genom den första, viktiga kliniska studien. Extra glädjande är att det är befintliga ägare väljer att satsa mer i bolaget och att vi tillsammans kan nå kliniska resultat redan tidigt 2024”, säger Andreas Jonsson, VD Strandbacka Medical.

Av alla miljontals patienter som årligen söker vård för akut buksmärta är det endast en mindre del som har en så pass allvarlig åkomma som kräver akut omhändertagande. Bedömningen görs till stor del med hjälp av manuell palpation som betyder att doktorn helt enkelt känner på patientens mage. Denna undersökning är förstås subjektiv och inte helt tillförlitlig vilket betyder att många patienter måste ledas vidare till mer djupgående undersökningar såsom exempelvis röntgen.

• "Strandbacka har utvecklat en unik medicinteknisk produkt som vi tror kommer tillföra värde till vården och patienterna genom att spara tid och minska onödiga röntgenundersökningar. Det är oerhört glädjande att företaget nu säkrat finansiering så att den första kliniska studien kommer kunna förberedas för och påbörjas under 2024. Bolaget står inför en spännande utvecklingsresa”, säger Helena Lundquist, affärsutvecklare GU Ventures.

I framtiden kommer vårdgivare på akutmottagningarna istället att med hjälp av det nya verktyget PERIsignTM kunna utvärdera patienter med buksmärta med stor tillförlitlighet. Det blir därmed lättare att avgöra om patienterna behöver ytterligare undersökningar eller åtgärder såsom röntgen, inläggning eller kirurgi, eller om de tryggt kan gå hem. Verktyget förbättrar patientupplevelsen genom att förhindra långa väntetider och onödiga utredningar.

Med hjälp av PERIsign kan vårdgivaren spara resurser och tid på akutmottagningen och rätt patient kommer till rätt behandling, snabbare och effektivare.

För mer information, vänligen kontakta:

Andreas Jonsson,

andreas.jonsson@strandbackamedical.com

Om Strandbacka Medical

Strandbacka Medical grundades av Andreas och Ingrid Jonsson, Andreas är överläkare i kirurgi vid Hallands sjukhus och disputerad vid Sahlgrenska Akademien. Behovet av objektiv bedömning av patienter med oklar buksmärta ledde till idén till PERIsign.

PERIsign är en medicinteknisk produkt om underlättar bedömningen av patienter med buksmärta. Svårigheten med att bedöma graden av allvarlighet hos patienter med akut buksmärta leder till missade diagnoser och insatser som sätts in för sent eller i onödan. Det leder till dyra och onödiga röntgenundersökningar och lång väntan på akutmottagningen. PERIsign är en helt unik, patentsökt produkt som ska vara tillgänglig på akutmottagningen eller vårdavdelningen.

För mer info, vänligen besök: https://strandbackamedical.com/

Andreas Jonsson

VD & Grundare, STB INN AB +46 73 500 74 71