Teckningsoptioner av serie TO1 tecknades till cirka 96,9 procent och Cereno Scientific AB (publ) tillförs cirka 95,3 MSEK

Cereno Scientific AB (publ) (”Cereno” eller "Bolaget") meddelar idag utfallet från nyttjandet av teckningsoptionerna av serie TO1, vilka emitterades under det fjärde kvartalet 2020. Totalt nyttjades 33 442 470 teckningsoptioner av serie TO1, motsvarande cirka 96,9 procent av utestående teckningsoptioner av serie TO1, för teckning av 33 442 470 aktier till en teckningskurs om 2,85 SEK per aktie av serie B. Genom nyttjandet av teckningsoptionerna av serie TO1 tillförs Cereno cirka 95,3 MSEK före emissionskostnader.

”Det är mycket glädjande att se den höga nyttjandegraden som uppnåddes. Den lyckade emission visar att det finns ett förtroende för Cereno från aktieägarnas sida, vilket antagligen beror på en kombination av att vi lyckats uppnå fleratlet viktiga milstolpar under det senaste tolv månaderna och den stora potential som kan realiseras vid bolagets fortsatta utveckling allteftersom vi för våra lovande program framåt”, säger Sten Sörensen, VD på Cereno Scientific. ”Vi jobbar just nu för fullt med att implementera vår kliniska fas II-studie med CS1 i pulmonell arteriell hypertension och det råder även hög aktivitet inom de två prekliniska programmen som genomförs i sammarbete med University of Michigan. Det kapital som vi nu tillförs gör att vi kan driva dessa utvecklingsprogram framåt med full kraft och att vi kan fortsätta utveckla Cerenos teknologiska plattform vilken har möjlighet att kunna erbjuda bättre och säkrare behandlingar för vanliga och sällsynta kardiovaskulära sjukdomar där det finns stort medicinskt behov”.

Antal aktier, aktiekapital och utspädning

Genom nyttjandet av teckningsoptioner av serie TO1 ökar det totala antalet aktier i Cereno med 33 442 470 aktier, från 71 819 312 aktier till totalt 105 261 782 aktier (fördelat på 772 248 A-aktier och 104 539 534 Baktier). Aktiekapitalet ökar med 3 344 247 SEK, från 7 181 931,20 SEK till 10 526 178,20 SEK.

För befintliga aktieägare som inte nyttjat några teckningsoptioner av serier TO1 uppgår utspädningen till cirka 31,8 procent baserat på antalet aktier efter utnyttjandet av teckningsoptionerna av serie TO1.

Rådgivare

Mangold Fondkommission AB är finansiell rådgivare samt emissionsinstitut och MAQS Advokatbyrå AB är legal rådgivare till Cereno i samband med utnyttjandet av teckningsoptioner av serie TO1.

För frågor med anledning av teckningsoptionerna, vänligen kontakta:

Mangold Fondkommision AB

Tel: +46 8 5030 1595

E-post: emissioner@mangold.se

För ytterligare information avseende Cereno, kontakta:

Daniel Brodén, CFO
E-post: info@cerenoscientific.com

Länk till hela pressmeddelandet: https://mb.cision.com/Main/14131/3425271/1475858.pdf

Om Cereno Scientific

Cereno Scientific är ett biotechbolag i klinisk fas inom kardiovaskulära sjukdomar. Den längst framskridna läkemedelskandidaten, CS1, är en Fas II-kandidat under utveckling för behandling av sällsynta sjukdomen pulmonell arteriell hypertension (PAH) och trombosindikationer. CS1 är en HDAC-hämmare (histondeacetylas) som verkar som en epigenetisk modulator med anti-trombotiska, anti-inflammatoriska, anti-fibrotiska och tryckreducerande egenskaper, alla relevanta för PAH. CS1s epigenetiska mekanism är ett helt nytt behandlingssätt för kardiovaskulära sjukdomar. Dessutom har Cereno två lovande prekliniska utvecklingsprogram som heter CS014 och CS585 vilka är inriktade mot behandling av kardiovaskulära sjukdomar. Bolaget är beläget i AstraZenecas BioVenture Hub i Sverige och har ett amerikanskt dotterbolag Cereno Scientific Inc. med kontor på Kendall Square i Boston, Massachusetts, USA. Cereno är noterat på den svenska Spotlight Stock Market (CRNO B). Mer information på www.cerenoscientific.se.

GU Ventures bygger företag av banbrytande idéer som kan forma en bättre morgondag och är topprankad av UBI Global Index som en av världens 20 ledande universitetsdrivna inkubatorer. Vi finansierar och utvecklar nya innovativa affärsidéer med kopplingar till Göteborgs universitet, som är ett av norra Europas största universitet. Vårt uppdrag är att kommersialisera dessa innovationer, så att det leder till användning av forskning och kompetens, förnyelse av näringslivet, skapande av jobb och hållbar tillväxt. Vårt passionerade team av företagsbyggare, finansexperter, IP och juridisk talang supporterar dedikerat våra företag och säkerställer deras framgång. Sedan startpunkten 1995 har GU Ventures utvecklat över 200 nya affärsidéer, varav 130 bedriver verksamhet idag och varav 14 är listade. Vår portfölj består av 70 innehav och ett antal projekt. I den senaste undersökningen matchar 87% av företagen de globala hållbarhetsmål som ställts av FN. GU Ventures ägs helt av den svenska staten och förvaltas av Göteborgs universitet. Läs gärna mer på: www.guventures.com.